یک مقام طالبان: با آمریکا بر سر آتش‌بس هفت روزه در افغانستان توافق کردیم

یک مقام طالبان: با آمریکا بر سر آتش‌بس هفت روزه در افغانستان توافق کردیم
Copyright AP Photo/Alexander ZemlianichenkoAlexander Zemlianichenko
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که نمایندگان این کشور و گروه طالبان در خصوص طرح کاهش ۷ روزه خشونت‌ها در افغانستان مذاکره کرده‌اند.

آگهی

یک مقام طالبان روز پنجشنبه گفت این گروه برقراری آتش‌بس هفت روزه در افغانستان را پذیرفته است.

پیش از این مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرده بود که نمایندگان این کشور و گروه طالبان در خصوص طرح کاهش ۷ روزه خشونت‌ها در افغانستان مذاکره کرده‌اند.

این مقام طالبان به خبرنگار ان‌بی‌سی در پیشاور پاکستان گفت: «شورای طالبان آتش‌بس هفت روزه را تصویب کرده اما تاکنون زمان آغاز آن مشخص نیست.» این منبع افزوده است که «تاریخ امضای توافق صلح هنوز قطعی نشده است. این توافق همچنان مشکلات کوچک اما سرنوشت سازی دارد.» وی با انتقاد تلویحی از بدقولی ایالات متحده گفت: «شما می‌توانید انتظار هرچیزی از آمریکایی‌ها داشته باشید، همانطور که ما تجربیات بسیار بدی از آن‌ها داریم.»

آقای اسپر که پس از پایان نشست دو روزۀ وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تأکید کرد که در جریان این نشست نظر مشورتی سایر وزراء دفاع کشورهای عضو ناتو را جویا شده و جلساتی دو جانبه و چند جانبه در مورد آن برگزار کرده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین یادآور شد که مذاکره نمایندگان این کشور با طالبان مرحله به مرحله پیش خواهد رفت و در پایان هر مرحله نتایج آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

توافق آمریکا و طالبان برای کاهش سطح خشونت‌ها در افغانستان یکی از مراحل حصول به توافقنامه صلحی است که به موجب آن با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور، طالبان نیز به ستیز علیه حکومت مرکزی این کشور پایان می‌دهد و با دولت محمد اشرف غنی به مصالحه می‌رسد.

هجده سال پس از حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ گروه القاعده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک که زمینه حمله ائتلافی به رهبری آمریکا را به افغانستان فراهم کرد، همچنان حدود ۱۳ هزار نظامی ایالات متحده و هزاران سرباز ناتو در این کشور حضور دارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: توافق صلح با طالبان را خودم امضا می‌کنم

مایک پمپئو: آمریکا آخر فوریه توافق با طالبان را امضا می‌کند

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد