تابوشکنی در سیاست آلمان؛ مرکل ائتلاف با راست افراطی را نکوهش کرد

تابوشکنی در سیاست آلمان؛ مرکل ائتلاف با راست افراطی را نکوهش کرد
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مخالفان راست افراطی در آلمان پس از رای گیری روز چهارشنبه در ایالت تورینگن در چند شهر این کشور به خیابان ها آمدند و علیه ائتلاف با حزب «آلترناتیو برای آلمان» تظاهرات کردند.

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه به تندی به از ائتلاف احزاب دموکرات مسیحی و دموکرات آزاد با راست افراطی در ایالت تورینگن انتقاد کرد.

ائتلاف با راست افراطی در عرصه سیاسی آلمان با توجه به سابقه حکومت نازی ها در این کشور یک تابو محسوب می شود.

توماس کمریخ، نامزد حزب لیبرال دموکرات آزاد روز چهارشنبه با حمایت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» به عنوان رئیس دولت محلی تورینگن انتخاب شد. انتخاب او نه تنها شگفتی تحلیلگران سیاسی را برانگیخت بلکه به دلیل ائتلاف احزاب دموکرات سیاسی و دموکرات آزاد با راست افراطی زلزله ای سیاسی محسوب می شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

صدراعظم آلمان که به آفریقای جنوبی سفر کرده است روز پنجشنبه در پرتوریا ائتلاف با راست افراطی را «اقدامی نابخشودنی» و «روز بد برای دموکراسی» خواند. آنگلا مرکل همچنین خواستار ابطال رای گیری روز چهارشنبه و تکرار آن شد.

سخنان صدراعظم آلمان با توجه به اینکه حزب دموکرات مسیحی او نیز به همراه حزب «آلترناتیو برای آلمان» از نامزد حزب دموکرات آزاد در ایالت تورینگن حمایت کرده است اهمیتی مضاعف دارد.

از زمان تشکیل حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در سال ۲۰۱۳ تاکنون همه احزاب از ائتلاف با این حزب خودداری کرده بودند.

حزب «آلترناتیو برای آلمان» هم اکنون ۸۹ کرسی بوندستاگ (پارلمان آلمان) را در اختیار دارد. این حزب مهمترین حزب مخالف دولت آنگلا مرکل محسوب می شود.

مخالفان راست افراطی در آلمان پس از رای گیری روز چهارشنبه در ایالت تورینگن در چند شهر این کشور به خیابان ها آمدند و علیه ائتلاف با حزب «آلترناتیو برای آلمان» تظاهرات کردند. آنها اقدام احزاب دموکرات مسیحی و دموکرات آزاد را یادآور رویدادهای دهه ۱۹۳۰ و قدرت گیری حزب نازی به رهبری آدولف هیتلر دانستند.

حزب نازی آلمان اولین بار در سال ۱۹۳۰ در ایالت تورینگن موفق به حضور در یکی از دولت های محلی شد. تنها سه سال پس از آن آدولف هیتلر قدرت را در آلمان به دست گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام استقلال سوسیال دموکرات‌ها؛ «کیف پول مهار کرونا» نامزد صدراعظمی آلمان شد

چالش دوران پس از مرکل؛ کنگره فوق‌العاده دموکرات مسیحی‌ها برگزار می‌شود

هزاران نفر در شرق آلمان علیه ائتلاف احزاب با راست افراطی تظاهرات کردند