۳۰ سال پیش در چنین روزی: صف بی‌پایان در برابر اولین مک‌دونالد شوروی

۳۰ سال پیش در چنین روزی: صف بی‌پایان در برابر اولین مک‌دونالد شوروی
Copyright آرشیو تلویزیون روسیه
نگارش از Galina Polonskayaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«... چیزی از غرب بود. چیزی باورنکردنی. همه برای [تجربه کردن] این چیز باور نکردنی، صف کشیدند.»

آگهی

سی سال پیش در همین روز: ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۰. ده‌ها هزار شهروند اتحاد جماهیر شوروی برای چشیدن طعم همبرگر آمریکایی در برابر اولین شعبه مک دونالد، اولین فست فود خارجی در مسکو، صف کشیدند. افتتاح مک دونالد آمریکایی در پایتخت شوروی، نشانه‌ای از یک تغییر بزرگ در این کشور بود.

رگینا چرپکووا، یکی از کسانی که آن روز را به یاد می‌آورد می‌گوید: «... چیزی از غرب بود. چیزی باورنکردنی. همه برای [تجربه کردن] این چیز باور نکردنی، صف کشیدند.»

گفته می‌شود که مک‌دونالد، در اولین روز کاری خود در پایتخت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، به ۳۰ هزار نفر همبرگر فروخت.

ایونا، یکی دیگر از هزاران مشتری روز افتتاح مک‌دونالد در مسکو که هشت ساعت برای تجربه مزه همبرگر آمریکایی در صف ایستاده بود، می‌گوید: «قاشق‌های صورتی مک‌دونالد را بیست سال نگه داشتم. ما اینچنین رنگی را در خانه نداشتیم.» رگینا تعریف می‌کند که رویارویی با این غذای جدید تا چه اندازه برای مشتریان عجیب بوده است.»

سوی دیگر پیشخوان اولین مک‌دونالد اتحاد جماهیر شوروی هم پرماجرا بوده است: در کشوری که عملا کار و داشتن شغل برای تمام شهروندان «تضمین» شده بود، ۶۳۰ نفر برای استخدام در یگانه فست فود آمریکایی نامزد شدند، اما مک‌دونالد مسکو تنها به ۲۷ نفر نیاز داشت. ناتالیا و سوتلانا، دو نفر از پذیرفته شدگان مک‌دونالد بودند که حالا، در پست‌های مدیریتی هم رستوران در روسیه کار می‌کنند.

ناتالیا، رئیس بخش توسعه مک‌دونالد در روسیه در باره تجربه مصاحبه کاری سی‌ سال پیش می‌گوید: «سوال‌های عجیبی می‌پرسیدند: "آیا می‌توانید ۴ ساعت لبخندتان را نگه دارید؟" یا "چطور در دو سرعت ۱۰۰ متر مسابقه می‌دهید؟" یا اینکه "چطور می‌توانید بی‌وقفه به مشتری‌های سرویس دهید؟"»

سوتلانا تجربه مک‌دونالد در روزهای نخست را یک شوک فرهنگی بزرگ توصیف می‌کند.

یک سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و قبل از آنکه این فست فود آمریکایی، در سراسر پهناورترین کشور جهان به چیزی عادی و پیش‌ پا افتاده تبدیل شود، مک‌دونالد مرکز پایتخت، یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رفت. بسیاری از شهروندان مناطق و جمهوری‌های دیگر پیش از رفتن به میدان سرخ مسکو، سری به مک‌دونالد می‌زدند و بعد از عکس گرفتن، با قاشق‌های این پدیده نوظهور غربی به شهر خود باز می‌گشتند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بنیانگذار»، تصویر بنیانگذار فست فود جهانی مک دونالد بر پرده سینما

کمیسیون اروپا شرکت مک دونالد را تحت پیگرد قرار می دهد

اعتراض در بوداپست؛ شیردادن به نوزادان در رستوران مک دونالد