دیدار ترامپ و نتانیاهو؛ آغاز شمارش معکوس برای رونمایی از «معامله قرن»

دیدار ترامپ و نتانیاهو؛ آغاز شمارش معکوس برای رونمایی از «معامله قرن»
Copyright AP Photo/ Evan Vucci
Copyright AP Photo/ Evan Vucci
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام اتحادیه اروپا: «به فراخور اینکه آیا این طرح با اصول ما مغایرت داشته باشد یا نه، به آن واکنش نشان خواهیم داد. الحاق [سرزمین‌های جدید]، شهرک سازی یا نقض حقوق بین‌الملل هرگز پذیرفتنی نیست.»

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد اگرچه فلسطینی‌ها از هم اکنون طرح او برای صلح در خاورمیانه را رد کرده‌اند، با این وجود انتظار دارد که آنها درنهایت با این طرح موافقت کنند.

کاخ سفید قصد دارد پس از پایان نشست آقای ترامپ با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل از این طرح رونمایی کند. قرار است این طرح روز سه‌شنبه ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت گرینویچ (۶ به وقت اروپای مرکزی/ ۸ و نیم شب به وقت تهران) منتشر شود.

آقای ترامپ می‌گوید که انتظار دارد فلسطینی‌ها با وجود آنکه علنا این طرح را رد کرده‌اند، اما آماده باشند بی‌سر و صدا مذاکره دربارۀ آن را آغاز کنند.

او در جریان دیدار روز دوشنبه خود با بینامین نتانیاهو در کاخ سفید گفت: «این چیزیست که آنها باید بخواهند... اگرچه به احتمال زیاد در ابتدا با آن مخالفت می‌کنند اما به نظرم درنهایت آن را خواهند پذیرفت. این طرح خوبی برای آنهاست.»

او ادامه داد: «باید ببینیم چه پیش می‌آید... بدون آنها معامله‌ای انجام نخواهد شد.. اما به نظر من به احتمال زیاد آنها نیز این طرح را خواهند پذیرفت.»

یک مقام آگاه در اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، درباره احتمال الحاق کرانه باختری رود اردن به اسرائیل در طرح صلح ترامپ گفت: «به فراخور اینکه آیا این طرح با اصول ما مغایرت داشته باشد یا نه، و یا اینکه تا چه حد با اصول ما مخالف باشد، به آن واکنش نشان خواهیم داد. الحاق [سرزمین‌های جدید]، شهرک سازی یا نقض حقوق بین‌الملل هرگز پذیرفتنی نیست. هر آنچه به گفت‌وگوهای میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خدشه وارد کند را هم نمی‌پذیریم. همانطور که به همین دلیل اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناختیم.»

نشست روز دوشنبه میان دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس در حالی برگزار می‌شود که هنوز سرنوشت دولت آیندۀه اسرائیل نیز در ابهام است؛  چنانچه بنی گانتس، فرمانده پیشین ارتش اسرائیل و مامور تشکیل دولت آیندۀ این کشور نتواند در زمانی کمتر از یکماه موفق به تشکیل دولت اسرائیل شود، باید برای سومین بار طی یکسال اخیر در انتخابات سراسری اسرائیل روبروی نتانیاهو قرار بگیرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده پس از بنیامین نتانیاهو با بنی گانتس دیدار کرد.

دونالد ترامپ این طرح را «معامله قرن» نامیده و بنیامین نتانیاهو نیز از آن به عنوان فرصتی برای «تاریخ سازی» و تعریف مرزهای اسرائیل یاد کرده؛ با این وجود اظهار امیدواری دونالد ترامپ دربارۀ موافقت فلسطینی‌ها در حالی مطرح است که کاخ سفید هرگز در روند تدوین این طرح با فلسطینی‌ها مشورت نکرده است.

گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که احتمالا در چهارچوب این طرح، بخش بزرگی از خاکی که فلسطینی‌ها انتظار دارند دولت مستقل خود را در آینده در آنجا تاسیس کنند، به اسرائیل واگذار خواهد شد.

هر نوع تاییدی از سوی آمریکا در این راستا، این قدرت را به نتانیاهو خواهد داد تا به پیش برود و رویای خود را برای در اختیار گرفتن سرزمین‌های فلسطینی بیشتر تحقق بخشد.

امید برای توسعۀ سرزمینی در میان اسرائیلی‌ها در حالی افزایش یافته که مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن هر تصمیمی در این باره، اعلام کردند که «چنین طرحی ناقض قوانین بین‌المللی است و مبنایی برای حل مناقشه نخواهد بود» و «آمریکا با این کار اعتبار خود را به عنوان یک واسطۀ صادق در رسیدگی به یک اختلاف جدی سیاسی از دست خواهد داد.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

تاکتیک جنگی و سناریوهای ناهمگون اسرائیل برای امروز و فردای غزه؛ سرنوشت باریکه فلسطینی چه می‌شود؟

حملات اسرائیل به نوار غزه؛ آمریکا قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس را وتو کرد