کروناویروس چینی؛ آمریکا و فرانسه شهروندان خود را از ووهان خارج می‌کنند

کروناویروس چینی؛ آمریکا و فرانسه شهروندان خود را از ووهان خارج می‌کنند
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تا امروز حدود ۲۷۵۰ مورد ابتلا به این بیماری مرموز در چین و سایر کشورهای جهان گزارش شده و حدود ۸۰ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری کشنده جان خود را از دست داده‌اند.

آگهی

در پی شیوع نگران‌کننده بیماری جدید کروناویروسی در چین، فرانسه اتباع خود را از مرکز اصلی شیوع این بیماری یعنی شهر ووهان خارج می‌کند.

انیس بوزن، وزیر بهداشت فرانسه روز یکشنبه ۶ بهمن اعلام کرد با هماهنگی و مجوز دولت چین حدود ۸۰۰ شهروند فرانسوی که هم‌اکنون در شهر ووهان حضور دارند در اواسط همین هفته با هواپیما به کشور خود بازگردانده می‌شوند.

شرکت خودروسازی پژو سیتروئن، پ‌اس‌آ یک کارخانه در ووهان چین دارد و ده‌ها تن از اتباع فرانسوی در این واحد صنعتی کار می‌کنند.

از سوی دیگر دولت فرانسه به منظور معاینه مسافران ورودی از چین، در فرودگاه شارل دوگل پاریس و دیگر فرودگاه‌های بزرگ این کشور تیم‌های پزشکی قرار داده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی کشورهای دیگر هم مشغول هماهنگی با دولت چین برای خارج کردن اتباع خود از این کشور هستند. کنسولگری آمریکا در ووهان نیز اعلام کرد قصد دارد اتباع این کشور را که شامل دیپلمات‌ها و برخی افراد شهروندان دیگر هستند، روز سه‌شنبه با یک هواپیمای اختصاصی از ووهان خارج کرده و به کشورشان بازگرداند.

آخرین آمار تلفات و موارد ابتلا

تا امروز حدود ۲۷۵۰ مورد ابتلا به این بیماری مرموز در چین و سایر کشورهای جهان گزارش شده و حدود ۸۰ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری کشنده جان خود را از دست داده‌اند. شهردار ووهان روز یکشنبه گفت احتمالا به زودی هزار نفر دیگر بر آمار مبتلایان در این شهر افزوده می‌شود.

بیشتر موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن در چین گزارش شده، اما مواردی از این بیماری نیز در تایلند، هنگ‌ کنگ، فرانسه، ژاپن، آمریکا، مالزی، ماکائو، کره جنوبی، ویتنام، تایوان، سنگاپور و کانادا مشاهده شده است. تاکنون ۵۶ نفر از این بیماری در چین مرده‌اند.

بریتانیا، استرالیا و چند کشور دیگر نیز از مشاهده مواردی مشکوک به ابتلا به این ویروس خبر داده‌اند و دولت هند حدود ۲۰۰ نفر را برای انجام آزمایش‌های مربوط به بیماری نوظهور چینی تحت معاینه قرار داده است.

در فرودگاه‌های عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی نیز مسافران ورودی از چین با دوربین‌های حرارتی اسکن می‌شوند.

این بیماری که بر اثر ورود گونه‌ای ویروس از خانواده کرونا به بدن به وجود آمده و سبب بروز علایم ذات‌الریه می‌شود، نخستین بار در آخرین روزهای سال گذشته میلادی در ووهان واقع در مرکز چین مشاهده شد. دولت چین با بستن راه‌های ارتباطی به ووهان و چند شهر دیگر، ده‌ها میلیون نفر از ساکنان این شهرها را عملا در قرنطینه قرار داده است.

هنوز دارو یا راه درمان خاصی برای این بیماری یافت نشده، اما برخی پزشکان چینی می‌گویند با استفاده از داوری ایدز توانسته‌اند یکی از مبتلایان را درمان کنند.

فعالیت شرکت‌ها در شانگهای ممنوع شد

مقام‌های محلی شانگهای، پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین شهر تجاری چین فعالیت تمام شرکت‌های دولتی و خصوصی در این شهر را تا تاریخ ۹ فوریه (۲۰ بهمن) را ممنوع اعلام کردند.

مقام‌های رسمی شانگهای گفته‌اند که تصمیم برای این ممنوعیت به دلیل بروز بیماری خطرناک جدید و دادن امکان به مسئولان ذی‌ربط برای مبارزه با آن گرفته شده است. با این حال فعالیت شرکت‌های تولیدی و خدماتی دارو و تجهیزات پزشکی از این دستور معاف اعلام شده‌اند.

پیش از این دولت چین به منظور کاهش خطر گسترش بیماری کروناویروسی جدید، تعطیلات سال نو چینی در این کشور را تا ۲ فوریه (۱۳ بهمن) تمدید کرده بود.

Associated Press
مسافران ورودی از چین در فرودگاه شارل دوگل پاریسAssociated PressKamil Zihnioglu

بودجه ۹ میلیارد دلاری برای مبارزه با بیماری جدید

دولت چین بودجه‌ای معادل ۶۰.۳۳ میلیارد یوان (۸.۷۴ میلیارد دلار) را برای مهار بیماری واگیردار جدید در این کشور در نظر گرفته‌ است.

این موضوع را وزیر اقتصاد چین و مسئولان کمیسیون ملی بهداشت با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه ۷ بهمن اعلام کردند.

این بودجه در حالی تصویب شده که بخش مهمی از کسب و کار و تجارت نیز در آستانه سال نو چینی و فصل رونق اقتصادی به دلیل بروز بیماری جدید تحت تأثیر قرار گرفته و آسیب دیده است.

آگهی

رئیس سازمان جهانی بهداشت در راه پکن

از سوی دیگر تدروس آبهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد عازم پکن، پایتخت چین شده است تا با مقام‌های این کشور در مورد بیماری جدید گفتگو کند.

با این که شیوع این بیماری در جهان رفته‌رفته به وضعیت نگران‌کننده‌ای می‌رسد، سازمان جهانی بهداشت در آخرین نشست خود در هفته گذشته از اعلام «وضعیت اضطراری برای بهداشت همگانی در ابعاد بین‌المللی» خودداری کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت دفاع فرانسه ابتلای اعضای کاروان این کشور در المپیک ارتش‌های جهان به کرونا را رد کرد

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید