انتقاد از رویکرد ترامپ نسبت به ایران در مناظره درون حزبی دموکرات‌ها

 (AP Photo/Patrick Semansky)
(AP Photo/Patrick Semansky) Copyright  (AP Photo/Patrick Semansky)/CNNPatrick Semansky
Copyright  (AP Photo/Patrick Semansky)/CNN
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برنی سندرز، جو بایدن، الیزابت وارن، ایمی کلوباچر، پیت بوتجج و تام استایر حدود سه هفته دیگر در اولین دور انتخابات حزب دموکرات برای تعیین نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

آگهی

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا از رویکرد دونالد ترامپ در برابر ایران به شدت انتقاد کردند.

در جریان مناظره درون حزبی سه‌شنبه شب سی‌ان‌ان در ایالت آیووا، تنش میان ایران و ایالات متحده یکی از محورهای اصلی مناظره میان کاندیداهای درون حزبی دموکرات بود.

برنی سندرز، جو بایدن، الیزابت وارن، ایمی کلوباچر، پیت بوتجج و تام استایر حدود سه هفته دیگر در اولین دور انتخابات حزب دموکرات برای تعیین نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

برنی سندرز، سناتور ۷۸ ساله ایالت ورمونت درباره خطر درگیر شدن ایالات متحده آمریکا و ایران در جنگ، با اشاره به پیشنه خود گفت: در سال ۲۰۰۲ با جنگ عراق مخالفت کردم و سال گذشته هم تلاش کردم با تصویب لایحه محدودیت اختیارات رئیس جمهوری در سنا، مانع از رفتن [ایالات متحده] به جنگ یمن شوم.»

آقای سندرز همچنین جنگ‌های ایالات متحده در ویتنام و عراق را جنگ‌هایی توصیف کرد که براساس دروغ به راه و افتادند و برای آمریکا فاجعه بار بودند. وی گفت: در حال حاضر هم رئیس جمهوری داریم که دروغ می‌گوید و ما را به سوی جنگی می‌کشاند که از عراق هم بدتر است..

پیت بوتجج، شهردار پیشین «ساوت بند» (ایالت ایندیانا) از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران (برجام) انتقاد کرد. این نامزد حزب دموکرات بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کشور در دو سال گذشته و اوج گرفتن آن در جریان قتل هدفمند قاسم سلیمانی در بغداد را نتایج خروج ترامپ از برجام توصیف کرد.

جو بایدن و ایمی کلوباچر هم از رویکرد دولت دونالد ترامپ نسبت به برجام به شدت انتقاد کردند.

ورود به جنگ بدون تائید کنگره و مساله اطلاعات دولت ترامپ درباره قتل قاسم سلیمانی از دیگر مواردی بود که در مناظره سه‌شنبه دموکرات‌ها مطرح شد. کاندیداهای انتخابات درون حزبی دموکرات از قتل هدفمند قاسم سلیمانی انتقاد و رویکرد ترامپ را بدون استراتژی توصیف کردند.

علاوه بر بحران ایران که بخش بزرگی از مناظره سه‌شنبه شب دموکرات‌ها را به خود اختصاص داد، اتهام سناتور وارن به برنی سندرز هم درباره این ادعا که او گفته بود «زنان نمی‌توانند رئیس جمهوری آمریکا شوند»، جنجالی شد؛ در حالی که برنی سندرز گفتن چنین جمله‌ای را به کلی انکار کرد، الیزابت وارن گفت که سناتور ورمونت این حرف را به او زده است. با این حال خانم وارن گفت که در حال حاضر، چنین جمله‌ای نباید دغدغه دموکرات‌ها باشد.

چرا بلومبرگ در مناظره‌ غایب بود؟

 مایکل بلومبرگ، میلیاردر آمریکایی و شهردار سابق نیویورک که دیگر کاندیدای حزب دموکرات برای انتخاب نامزد انتخابات حزب ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است، شامگاه سه‌شنبه و همزمان با پخش زنده مناظره رقبای خود، در حال انتشار پست‌های عمدتا فکاهی در شبکه‌های اجتماعی بود.

«دانش سیاسی خود را بیازمایید! کوفته قلقلی شبیه مایک را پیدا کنید؟»

حساب‌ کاربری این میلیاردر ۷۷ ساله در توییتر (Team Bloomberg) تقریبا در تمام مدت مناظره توییت‌هایی طنزآمیز به‌ویژه درباره خود آقای بلومبرگ منتشر می‌کردند. شهردار سابق نیویورک کارزار انتخاباتی خود را شخصا تامین می‌کند. همین استقلال مالی او را از ارتباط با افرادی که برای این کمپین سیاسی پول می‌دهند جدا می‌کند. آقای بلومبرگ یک ماه پیش در یک مصاحبه گفته بود که به نظر وی «مناظره‌های درون حزبی خیلی مهم نیستند و مردم خیلی به آن توجه نمی‌کنند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن قاسم سلیمانی؛ دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا چه گفتند؟

در ششمین مناظره درون حزبی دموکرات‌های آمریکا چه گذشت؟

برنی سندرز، از نامزدهای حزب دموکرات آمریکا در بیمارستان بستری شد