دادگاه سوئد یک عراقی را به جرم جاسوسی برای ایران به زندان محکوم کرد

دادگاه سوئد یک عراقی را به جرم جاسوسی برای ایران به زندان محکوم کرد
Copyright فلیکر
Copyright فلیکر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستانان پرونده در جلسه دادگاه به قاضی گفتند که این مرد در جریان نشست‌ها و راهپیمایی‌های گروه موسوم به «الاحواز» در سوئد، بلژیک و هلند عکس و فیلم می‌گرفته است.

آگهی

دادگاهی در سوئد یک مرد عراقی-سوئدی را به جرم جاسوسی برای ایران به دو سال و نیم حبس محکوم کرد.

جرم این مرد ۴۶ ساله جاسوسی از طریق جمع‌آوری اطلاعات درباره پناهندگان ایرانی به ویژه اعضای گروه جدایی‌طلب عرب موسوم به «الاحواز» در سوئد، بلژیک، هلند و دانمارک اعلام شده است.

حکم این مرد که رغدان ریشاوی نام دارد، روز جمعه ۲۰ دسامبر (۱۹ آذر) در «دادگاه ویژه فعالیت‌های اطلاعاتی غیرقانونی» استکهلم صادر شد. بخشی از جلسه دادگاه این فرد پشت درهای بسته برگزار شد.

آژانس اطلاعات سوئد اعلام کرد که این مرد در تاریخ ۲۷ فوریه سال جاری میلادی (۸ اسفند ۱۳۹۷) بازداشت شده ولی اتهام خود را رد کرده بود.

در حکم دادگاه آمده است که رغدان هریشاوی زیر پوشش نماینده یک رسانه اینترنتی عرب‌زبان به افراد نزدیک می‌شده است. قضات دادگاه ویژه استکهلم گفته‌اند: «فعالیت‌های این مرد احتمالا باعث آسیب دیدن افراد زیادی از اعضای اپوزیسیون الاحوازی شده و احتمال دارد خانواده این افراد نیز به شدت شکنجه، مجروح و یا حتی کشته شده باشند.»

دادگاه با این توضیحات نتیجه گرفته که جرم متهم «جدی» و «محرز» بوده است.

تحقیقات قضات سوئدی نشان می‌دهد که فعالیت جاسوسی ریشاوی در یک بازه زمانی چهار ساله تا زمان بازداشت او انجام شده است. همچنین گفته شده که او با افرادی در دستگاه اطلاعاتی ایران در تماس بوده است. قاضی سوئدی، «توماس زاندر» گفته است که این شهروند عراقی-سوئدی از طریق برخی آدرس‌های اینترنتی خاص و از تلفن‌های ویژه‌ای با رابطین خود تماس برقرار می‌کرده است. به گفته قاضی، این مرد در مواردی با رابطین خود ملاقات حضوری هم داشته است.

دادستانان پرونده در جلسه دادگاه به قاضی گفتند که رغدان ریشاوی در جریان نشست‌ها و راهپیمایی‌های الاحوازیون در سوئد، بلژیک و هلند عکس و فیلم می‌گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه مترجم ارتش آلمان به اتهام جاسوسی برای ایران آغاز شد

تل‌آویو ایران را به تلاش برای تشکیل یک شبکه جاسوسی در اسرائیل متهم کرد

استکهلم یک خبرنگار چینی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی اخراج کرد