نتایج تحقیق تازه؛ نوع لباس بر قضاوت اولیه مخاطب تاثیر دارد

نتایج تحقیق تازه؛ نوع لباس بر قضاوت اولیه مخاطب تاثیر دارد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که اشخاص، شایستگی طرف مقابل را بر اساس نشانه‌هایی قضاوت می‌کنند که از نوع لباس پوشیدن او دریافت می‌کنند.

آگهی

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد اشخاص شایستگی طرف مقابل را بر اساس نشانه‌هایی که از نوع لباس پوشیدن او دریافت می‌کنند قضاوت می‌کنند.

این تحقیق توسط محققان دانشگاه پرینستون انجام گرفته و نتایج آن در نشریه رفتارانسانی نیچر منتشر شده است.

پژوهشگران در ۹ تحقیق جداگانه یک دسته افراد را با تصاویر اشخاصی با لباس‌های بالاتنه متفاوت روبرو کردند و از آن‌ها خواستند صاحبان تصاویر را از نظر شایستگی و صلاحیت رتبه‌بندی کنند. نتایج نشان می‌داد افرادی که به دلیل نوع پوشش (تی‌شرت یا هر لباس دیگری) در نگاه ناظر «ثروتمند‌تر» به نظر می‌آمدند، نسبت به کسانی که «فقیرتر» تصور می‌شدند نمره بالاتری دریافت کردند.

به عبارت دیگر اگر فرد مقابل ما لباس گران‌قیمت‌تری پوشیده باشد، باعث می‌شود تصور کنیم او پول بیشتری دارد و در نتیجه از صلاحیت بالاتری (برای مثال جهت استخدام) برخوردار است.

محققان می‌گویند با توجه به اینکه توانایی‌های فرد غالبا با جایگاه اجتماعی او مرتبط است، افراد کم درآمد در ارتباط با دیگران با موانع بیشتری روبرو هستند چرا که به سادگی از روی ظاهرشان قضاوت می‌شوند.

به گفته پژوهشگران، این قضاوت بر حسب ظاهر در چند هزارم ثانیه رخ می‌دهد و اجتناب از آن بسیار سخت است.

الدر شفیر، استاد علوم رفتارشناختی در دانشگاه پرینستون، می‌گوید: «فقر جایگاهی است مملو از مشکلات. افرادی که در فقر زندگی می‌کنند به جای اینکه به خاطر تلاششان احترام دریافت کنند، از طرف بقیه جامعه با طرد و بی‌احترامی همیشگی مواجه هستند.»

آقای شفیر که مدیریت این تحقیق را بر عهده داشته است اضافه می‌کند: «ما دریافتیم که این بی‌احترامی به طور واضحی بی‌پایه و اساس است. برای فائق آمدن بر این پیش‌قضات‌ها فرد در درجه نخست احتیاج دارد که مسئله را درک کند اما علاوه بر آن باید زمان داشته باشد تا خصوصیات و ویژگی‌های دیگر فرد را مورد توجه قرار دهد و همچنین از انگیزه کافی برای کنار گذاشتن پیش‌قضاوت‌هایش نیز برخوردار باشد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنچه ترامپ در دیدار با ملکه بریتانیا نباید انجام دهد

ژست شناسی دونالد ترامپ از دیدگاه علم حرکات و اشارات بدنی

چرا انگلیسی زبان رسمی آمریکا نیست؟