جنگنده ژنرال خلیفه حفتر در جنوب طرابلس سرنگون شد

نیروهای نظامی دولت وحدت ملی لیبی
نیروهای نظامی دولت وحدت ملی لیبی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده نیروهای تحت امر دولت وحدت ملی لیبی با انتشار مطلبی بر روی فیس‌بوک تصریح کرد: «نیروهای ما یک هواپیمای میگ -۲۳ را در جنوب زاویه (شهری در ۴۵ کیلومتری غرب طرابلس) هنگام پرواز بر فراز پاسگاه یارموک واقع در حومه جنوبی طرابلس هدف قرار دادند.»

آگهی

نیروهای نظامی تحت امر دولت وحدت ملی لیبی که کنترل طرابلس را در دست دارد مدعی شد که روز شنبه یک هواپیمای جنگی از نوع میگ متعلق به نظامیان وفادار به خلیفه حفتر را سرنگون کرده و خلبان آن را به اسارت گرفته اند.

ارتش ملی لیبی که حمایت نظامی از دولت خلیفه حفتر در مناطق نفت خیز شرق این کشور را برعهده دارد سرنگونی یک فروند میگ ۲۳ متعلق به یگان‌های هوایی خود را مورد تایید قرار داده اما علت سقوط آنرا «مشکل فنی» اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که فرمانده نیروهای تحت امر دولت وحدت ملی لیبی با انتشار مطلبی بر روی فیس‌بوک تصریح کرد: «نیروهای ما یک هواپیمای میگ -۲۳ را در جنوب زاویه (شهری در ۴۵ کیلومتری غرب طرابلس) هنگام پرواز بر فراز پاسگاه یارموک واقع در حومه جنوبی طرابلس هدف قرار دادند.»

در پی انتشار این خبر هوداران دولت حاکم بر طرابلس ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که لحظه سقوط هواپیمای میگ و دو ناشی سیاه ناشی از آن را به تصویر کشیده بود.

گفتنی است که خلبان این هواپیما پیش از سقوط با چتر به بیرون پریده و پس از فرود آمدن به زمین به اسارت گرفته شده است.

لیبی پس از سرنگونی معمرقذافی در سال ۲۰۱۱ همچنان دستخوش ناآرامی و درگیری‌های نظامی است به نحوی که دو دولت موازی در شرق و غرب این کشور برای تصاحب قدرت به یکدیگر درجنگ‌اند. سخنگوی نظامیان وفادار به خلیفه حفتر با تایید به اسارت گرفته شدن خلبان هواپیمای یادشده مدعی شده است که با وی برخلاف توافق‌نامه های ژنو در خصوص اسرای جنگی بدرفتاری شده است.

نظامیان وفادار به خلیفه حفتر از چهارم آوریل گذشته لشگر کشی به سوی طرابلس برای تصرف پایتخت را آغاز کردند اما با مقاومت شدید نیروهای تحت امر دولت وحدت ملی که مورد تایید جامعه بین المللی است،‌ روبرو شده‌اند.

درگیری میان نیروهای دو جناح رقیب در اطراف پایتخت لیبی طی دو روز گذشته نیز ادامه یافت و بر اساس آخرین گزارش‌ها در پی آزاد شدن برخی مناطق به دست نیروهای دولتی روز یکشنبه اندکی از شدت این درگیری‌ها کاسته شد.

درگیری‌ها در لیبی بر اساس آمار سازمان ملل متحد از آوریل گذشته تاکنون بیش یک هزار کشته و حدود ۵ هزار زخمی برجای گذاشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژنرال آمریکایی: روسیه پهپاد ما را در لیبی سرنگون کرد

دیدار مقامات آمریکا با خلیفه حفتر؛ واشنگتن نگران «دخالت» روسیه در لیبی است

سرنگونی هواپیمای «حامل اسرای جنگی اوکراین»؛ پوتین: قطعا با پاتریوت آمریکایی سرنگون شد