خلیل‌زاد در کابل و دوحه؛ آمریکا پس از چراغ سبز ترامپ مذاکره با طالبان را از سر می‌گیرد

خلیل‌زاد در کابل و دوحه؛ آمریکا پس از چراغ سبز ترامپ مذاکره با طالبان را از سر می‌گیرد
Copyright AP Photo/Alexander ZemlianichenkoAlexander Zemlianichenko
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ایالات متحده آمریکا در افغانستان که هم‌اکنون در کابل حضور دارد، برای آغاز مجدد مذاکرات صلح با طالبان به قطر برمی‌گردد.

آگهی

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ایالات متحده آمریکا در افغانستان که هم‌اکنون در کابل حضور دارد، برای آغاز مجدد مذاکرات صلح با طالبان به قطر برمی‌گردد.

این مذاکرات در حالی از سر گرفته می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سپتامبر گذشته زمانیکه مذاکرات طالبان و این کشور به توافق نهایی نزدیک شده بود به‌ بهانه کشته شدن یک سرباز آمریکایی آن را لغو کرد و گفت که «مذاکرات دفن شد».

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه چهار دسامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خلیل‌زاد در دوحه مذاکرات با طالبان را از سر می‌گیرد تا درباره مراحلی که می‌تواند منتهی به گفت‌وگوهای بین‌ افغان‌ها و راه حل مسالمت آمیز درباره جنگ شود بحث کنند.»

خلیل‌زاد در دوحه مذاکرات با طالبان را از سر می‌گیرد تا درباره مراحلی که می‌تواند منتهی به گفت‌وگوهای بین‌ افغان‌ها و راه حل مسالمت آمیز درباره جنگ شود بحث کنند.
وزارت خارجه آمریکا

طبق این بیانیه آمریکا به دنبال راه حلی برای رسیدن به آتش‌بس در افغانستان است. در این بیانیه اشاره‌ای به تاریخ آغاز مذاکرات دوحه نشده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که آقای خلیل‌زاد در کابل و پیش از رفتن به سمت دوحه قرار است با نمایندگان دولت افغانستان و سایر مقام‌های دولتی درباره سفر اخیر ترامپ به این کشور و تلاش‌ها برای شروع گفت‌وگوهای بین افغان‌ها مذاکره کند.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان نیز در پی این بیانیه اعلام کرد که زلمی خلیل‌زاد با اشرف غنی، رئیس جمهوری دیدار کرده است.

دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری افغانستان اضافه کرد که هر دو طرف درباره پیگیری موضوعاتی مانند آتش‌بس و مخفی‌گاه‌های طالبان در بیرون از خاک افغانستان برای رسیدن به توافق‌نامه صلح که روسای جمهوری افغانستان و آمریکا در ملاقات اخیر خود درباره آن بحث کرده‌ بودند، سخن گفتند.

دونالد ترامپ هفته گذشته برای دیدار از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به صورت سرزده وارد این کشور شد و با اشرف غنی دیدار کرد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ در دیدار سرزده از افغانستان: نیروهایمان را کاهش می‌دهیم

وی همچنین با حضور در پایگاه نظامی بگرام که نیروهای آمریکایی در آنجا مستقر هستند اعلام کرد که آمریکا گفت‌وگوهای صلح با طالبان را از سر می‌گیرد زیرا طالبان به‌دنبال «توافق» است. وی افزود: «حالا می‌بینیم که توافق واقعی خواهد بود یا نه، اما می‌خواهند توافق کنند. آن‌ها بدجوری می‌خواهند توافق کنند.»

دونالد ترامپ اضافه کرده بود: «ما با آن‌ها [طالبان] ملاقات می‌کنیم و می‌گوییم که باید آتش‌بس برقرار شود. آن‌ها آتش‌بس را نمی‌خواستند و اما اکنون آن‌ها هم می‌خواهند آتش‌بس برقرار شود. احتمالا چنین اقدامی را انجام می‌دهند.»

یک روز پس از این موضع، گروه طالبان اعلام کرد که آماده از سرگیری مذاکرات با واشنگتن است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز جمعه گذشته گفت که آنها برای شروع مجدد مذاکرات آمادگی دارند. مجاهد به رویترز گفته بود: «موضع ما هنوز همان است. اگر مذاکرات صلح آغاز شود، از مرحله‌ای که متوقف شده بود از سر گرفته می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

گروه طالبان افغانستان: آماده از سرگیری مذاکرات صلح با آمریکا هستیم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان: قصد اعلام آتش‌بس در افغانستان نداریم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد