چین به ایالات متحده درباره مصوبه کنگره علیه سرکوب مسلمانان اویغور هشدار داد

چین به ایالات متحده درباره مصوبه کنگره علیه سرکوب مسلمانان اویغور هشدار داد
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا چین را به سرکوب، دستگیری خودسرانه جمعی و جاسوسی از شهروندان اویغور متهم می‌کند. در مقابل چین می‌گوید صرفا در برابر افراط‌گرایی اسلامی مبارزه می‌کند.

آگهی

وزارت امور خارجه چین درباره پیامدهای مصوبه کنگره ایالات متحده آمریکا علیه مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری خلق به دلیل سرکوب مسلمانان اویغور هشدار داد.

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه با اکثریت قریب به اتفاق آرا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن مقام‌های چینی به دلیل نقض حقوق بشر مسلمانان اویغور تحریم می‌شوند. این طرح با ۴۰۷ رای موافق در مقابل ۱ رای مخالف به تصویب رسید. این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون لازم‌الاجرا، باید به تصویب سنا و امضای ریاست جمهوری برسد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه از تمایل خود برای به عقب انداختن توافق تجاری با چین خبر داده بود.

این مصوبه نسخه اصلاح شده قانونی است که پیشتر در سنای ایالات متحده به تصویب رسیده بود. تصویب این قانون در حالی است که دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته دو لایحه مصوب کنگره در حمایت از معترضان هنگ‌کنگ را امضا و آن‌ها را به قانون تبدیل کرد.

تصویب طرح این قانون جدید در مجلس نمایندگان آمریکا، بلافاصله با واکنش چین روبه‌رو شد؛ پکن تهدید به اقدام متقابل علیه واشنگتن کرد.

از حدود دو سال پیش نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و همچنین دولت ترکیه گزارش‌های بسیاری را درباره «اردوگاه‌های بازپروری/اسلام‌زدایی مسلمانان» در چین منتشر کردند. بنا بر این گزارش‌ها، دولت چین میلیون‌ها نفر را صرفا به دلیل اعتقادات مذهبی بازداشت و به اردوگاه‌هایی برای تغییر سبک زندگی منتقل کرده است.

بیشتر بخوانید:چین درخواست کشورهای غربی برای بستن اردوگاه‌های بازپروری مسلمانان را رد کرد

چین پیشتر تهدید کرده بود ممکن است همه دارندگان گذرنامه های دیپلماتیک ایالات متحده را از ورود به منطقه خودمختار سین کیانگ در این کشور منع کند؛ سین کیانگ یکی از مناطق اصلی سکنای مسلمانان چین است.

آمریکا پیش از این ۲۸ سازمان و شرکت امنیتی دولتی چین از جمله شرکت تجسسی ویدیویی «هیک‌ویژن» را به دلیل نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ وارد فهرست سیاه تجاری کرد.

به گزارش بلومبرگ اداره امنیت عمومی حکومت خلق اویغور منطقه خودمختار سین‌کیانگ، ۱۹ نهاد وابسته به حکومت محلی و هشت شرکت دیگر در این فهرست قرار گرفته‌اند. نام برخی از شرکت‌های مشهور هوش مصنوعی چین از جمله گروه سنس‌تایم، مگوی‌تکنولوژی و ژجیانگ‌داهو نیز در این فهرست قرار دارد.

آمریکا چین را به سرکوب، دستگیری خودسرانه جمعی و جاسوسی از شهروندان اویغور متهم می‌کند. در مقابل چین می‌گوید صرفا در برابر افراط‌گرایی اسلامی مبارزه می‌کند.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، گزارش‌های متعددی از حضور هزاران جنگجوی مسلمان چینی در یگان‌های سازمان‌هایی نظیر داعش و جبهه النصره منتشر شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جایزه ساخاروف به شهروند زندانی اویغور چین اهدا شد

سرکوب مسلمانان اویغور؛ آمریکا محدودیت روادید برای مقامات چینی وضع کرد

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟