سرباز صرب به دلیل دست داشتن در سوزاندن مسلمانان به ۲۰ سال زندان محکوم شد

یادبود نسل کشی سربرنیتسا
یادبود نسل کشی سربرنیتسا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه بوسنی در بیانیه خود تاکید کرده است که در جریان این حمله بیست و پنج نفر از جمله یک نوزداد دو روزه به نحوی کشته شدند که بقایای جسد آنها هرگز یافت نشد.

آگهی

یک دادگاه بوسنی روز چهارشنبه یک سرباز صرب سابق بوسنی هرزگوین را به جرم دست داشتن در سوزاندن ۵۷ مسلمان ساکن این کشور به تحمل بیست سال زندان مجازات کرد.

بر اساس این حکم رادومیر سوسنیار، سرباز صرب سابق بوسنی در ابتدای جنگ داخلی این کشور طی سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ نقشی تاثیر گذار در سوزاندن پنجاه و هفت تن از مسلمانان ساکن در منطقه ویزگراد واقع در شرق بوسنی داشته است. گفته می شود که از میان افرادی که در مهلکه مرگبار ناشی از این حمله گرفتار شده بودند ۲۶ تن جان خود را از دست داده اند.

این سرباز صرب که اکنون شصت و چهار سال دارد و به نام مستعار لالکو مشهور است بر اساس حکم صادره همچنین به دلیل سرقت اموال و بازداشت غیرقانونی غیرنظامیان مجرم شناخته شده است.

در این گزارش آمده است که در جریان حمله صرب ها به روستای کوریتنیک گروهی از مسلمانان در خانه ای که با مواد منفجره به آتش کشیده شده بود، محبوس شده و رادومیر سوسنیار به همراه چند سرباز دیگر صرب به روی این خانه تیراندازی کرده اند تا مانع فرار مسلمانان از این مهلکه شوند.

دادگاه بوسنی در بیانیه خود تاکید کرده است که در جریان این حمله بیست و پنج نفر از جمله یک نوزداد دو روزه به نحوی کشته شدند که بقایای جسد آنها هرگز یافت نشد.

رادومیر سوسنیار که در این حمله نقشی تاثیر گذار ایفا کرده سالها در فرانسه زندگی می کرد و پس از قرار بازداشت صادر شده از سوی دستگاه قضایی بوسنی در این کشور شناسایی و بازداشت شد. این سرباز صرب بوسنیایی به مدت چهار سال در فرانسه زندانی بود و سال گذشته میلادی به بوسنی مسترد شد.

نیروهای صرب بوسنی که حمایت ارتش خلق یوگسلاوی و شبه نظامیان صرب را به همراه داشتند در ابتدای مناقشه داخلی این کشور درتلاش برای ایجاد سرزمینی انحصاری برای صرب ها دست به کشتار وسیع مسلمانان در شرق بوسنی زدند.

جنگ بوسنی دست کم یکصد هزار کشته برجای گذاشت که اغلب آنها را بوسنیایی ها تشکیل می دادند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان رای‌گیری در بوسنی ‌و ‌هرزگوین؛ حزب ناسیونالیست صرب مدعی پیروزی شد

مساجد ترک و بیغوله‌های سلفی نشین؛ آیا آتش جنگی دیگر بوسنی را خواهد سوزاند؟

آمریکا فرزندان رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی را تحریم کرد