شب خونین عراق؛ «۱۴ کشته و نزدیک به ۹۰۰ زخمی» در کربلا

شب خونین عراق؛ «۱۴ کشته و نزدیک به ۹۰۰ زخمی» در کربلا
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

استاندار کربلا خبر کشته شدن ۱۴ نفر در تظاهرات شهر کربلا را تکذیب کرده است.

آگهی

چهارمین روز متوالی از موج دوم اعتراض‌ها در عراق شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت. گزارش‌های متفاوتی از شمار قربانیان این تظاهرات منتشر شده است.

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از منابع رسمی بیمارستانی، امدادی و شاهدان محلی خبر دادند در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی عراق به‌سوی معترضان در کربلا دست‌کم ۱۴ نفر و ۸۶۵ تن زخمی کشته شده‌اند، با این حال رئیس بخش بهداشت و درمان استان کربلا اعلام کرد ۱۲۲ نفر در جریان این تظاهرات زخمی شدند که نیمی از آن‌ها از نیروهای امنیتی بودند. رئیس پلیس شهر کربلا هم با رد گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن شماری از معترضان اعلام کرد دوشنبه شب در این شهر تنها یک نفر در یک جرم غیرمرتبط با تظاهرات به قتل رسیده است. این مقام پلیس عراق تصاویری که از تیراندازی مستقیم ماموران به سوی معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده را «ساختگی» توصیف کرد.

ناآرامی‌ها در عراق در حالی در روز و شب گذشته پی گرفته شد که دولت در بغداد حکومت نظامی اعلام کرده بود. شامگاه دوشنبه اوضاع به ویژه در دو شهر مقدس شیعیان، یعنی کربلا و نجف به شدت متشنج بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نجف گروهی از طلاب علوم دینی نیز به جمع معترضان پیوستند.

حوزه علمیه نجف با بیش از ۹۰۰ سال پیشینه، قدیمی‌ترین حوزه علمیه ویژه شیعیان در جهان است.

بیشتر بخوانید:

رویترز
یک روحانی در تظاهرات بغدادرویترز

سه کشته در ناصریه

در ادامه اعتراض‌های خشونت‌بار عراق ۳ نفر نیز در شهر ناصریه کشته شدند.

به گزارش رویترز، این افراد که در جریان درگیری در روزهای گذشته زخمی شده بودند، شب گذشته در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

از زمان آغاز اعتراض‌های عراق تاکنون دست‌کم ۲۵۰ نفر در بغداد و دیگر شهرهای این کشور کشته شده‌اند.

شلیک گاز اشک‌آور به دانش‌آموزان و دانشجویان در بغداد

نیروهای امنیتی عراق روز دوشنبه به سوی هزاران دانشجو و دانش‌آموزی که به صف تظاهرات ضد دولتی پیوسته بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در تصاویری که از ضد و خرودهای دیروز در بغداد به دست آمده، گروهی از مأموران در حال کتک زدن دانش‌آموزان دبیرستانی با باتوم در دو محله این شهر دیده می‌شود.

وزارت دفاع عراق با انتشار بیانیه‌ای این حرکت را محکوم و اعلام کرد چند سربازی که دانش‌آموزان را کتک زده‌اند، نماینده کل ارتش نیستند. با این حال در این بیانیه چیزی در مورد مجازات احتمالی این سربازان چیزی نوشته نشده است.

نتیجه بررسی دولتی: خشونت «بیش از حد» مأموران

نتایج کار یک کمیسیون تحقیقات که از سوی دولت عراق مأمور بررسی خشونت‌ها در دور اول اعتراض‌ها در این کشور شده بود، نشان می‌دهد که دست کم ۱۴۹ تن از شهروندان غیرنظامی بر اثر «خشونت بیش از حد» مأموران در جریان کنترل تظاهرات کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، بررسی کمیسون تحقیق دولتی همچنین نشان می‌دهد که ۷۰ درصد قربانیان بر اثر اصابت گلوله مستقیم مأموران به سر و سینه‌شان جان خود را از دست داده‌اند. در گزارش این کمیسیون آمده است که شلیک به معترضان در حالی صورت گرفته که نه نخست‌وزیر و نه هیچ کدام دیگر از مقام‌های ارشد دولت به مأموران دستور تیراندازی به معترضان را نداده‌اند.

موج اول اعتراض‌ها در عراق در هفته اول اکتبر در گرفت. پس از آن اعتراض‌ها و درگیری‌های خشونت‌بار و بعد از چند روز آرامش، معترضان عراقی موج دوم راهپیمایی‌ها را از پنج‌شنبه شب گذشته از سر گرفتند.

مقتدی صدر خواستار برگزاری انتخابات شد

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه که بیشترین کرسی‌ها را در قالب ائتلاف موسوم به «سائرون» در مجلس عراق در اختیار دارد، روز دوشنبه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

سائرون در پیروزی ائتلاف شکننده حاکم و نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی نقش عمده‌ای داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات بغداد؛ ۴ کشته و ۴۸ زخمی در جریان تیراندازی پلیس به معترضان

تجمع مخالفان عراقی در مقابل ساختمان کمیسیون اروپا

از سرگیری حملات شبه‌نظامیان عراق به نیروهای ائتلاف آمریکایی؛ پنج راکت به سوریه شلیک شد