دمشق با استقبال از تصمیم کُردها در ترک مناطق هم‌مرز ترکیه: آنکارا به تجاوزاتش پایان دهد

دمشق با استقبال از تصمیم کُردها در ترک مناطق هم‌مرز ترکیه: آنکارا به تجاوزاتش پایان دهد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رسمی سوریه روز یکشنبه ۵ آبان (۲۷ اکتبر) اعلام کرد نیروی‌های ترکیه و ارتش سوریه در شمال این کشور نزدیک شهر مرزی رأس العین درگیر شده‌اند.

آگهی

نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «اس دی اف» روز یکشنبه اعلام کردند که با خروج از مناطق هم‌مرز با ترکیه تا عمقی بیش از ۳۰ کیلومتری خاک سوریه موافق هستند.

این گروه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای دموکراتیک سوریه به منظور پایان دادن به خونریزی‌ها و محافظت از ساکنان منطقه در مقابل حملات ترکیه، مطابق با مفاد توافق (اردوغان‌-پوتین) در حال عزیمت به موقعیت‌های جدیدی، دور از مرز ترکیه در شمال‌شرق سوریه هستند.»

«اس دی اف» همچنین از روسیه خواست تا به برقراری «گفتگوهایی سازنده» میان کردهای شمال سوریه و دولت بشار اسد در دمشق کمک کند.

در واکنش، دمشق با استقبال از این حرکت کردها اعلام کرد که به این ترتیب ترکیه باید به «تجاوز» خود به سرزمین‌های شمالی سوریه پایان دهد.

حملات ترکیه به سرزمین‌های کردنشین شمال سوریه در ۹ اکتبر و پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه خبر داد.

این حملات تا ۱۷ اکتبر ادامه داشت تا اینکه سرانجام آنکارا و واشنگتن پس از مذاکراتی ۴.۵ ساعته بر سر آتش‌بسی ۱۲۰ ساعته در شمال سوریه توافق کردند. پس از آن نیز در ۲۲ اکتبر اردوغان و پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در جریان مذاکراتی که در شهر سوچی برگزار شد، در چهارچوب معاهدۀ جدیدی اعلام کردند که درصورت عقب‌نشینی نیروهای کرد از مرزهای شمال‌شرق سوریه و کنترل مشترک ترکیه و روسیه بر بخش بزرگی از مرز، به این درگیری‌ها پایان خواهند داد. ترکیه هشدار داد عدم اجرای این توافق از سوی کردها، باعث از سرگیری حملات خواهد شد.

ترکیه: حملات «ی پ گ» ادامه دارد

با وجود انتشار بیانیۀ رسمی نیروهای دموکراتیک سوریه مبنی بر ترک مناطق مرزی، وزارت دفاع ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که در پی حمله موشکی و خمپاره‌ای شبه‌نظامیان عضو «ی پ گ» در منطقۀ راس‌العین، یک سرباز ترک کشته و پنج نفر نیز زخمی شده‌اند.

روز یکشنبه همچنین سانا، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد نیروی‌های ترکیه و ارتش سوریه در شمال این کشور نزدیک شهر مرزی رأس‌العین با یکدیگر درگیر شده‌اند.

بنا بر این گزارش، ارتش سوریه کنترل چهار روستای دیگر به نام‌های ام حرمله، باب الخیر، ام عشبه و الاسدیه را در جنوب شرق رأس العین و شمال‌غرب حسکه در دست گرفته و فاصله نیروهای ارتش سوریه در این منطقه تا مرز ترکیه سه کیلومتر است.

ارتش سوریه یک روز پیش‌تر نیز اعلام کرده بود در مسیر تل تمر تا رأس‌العین، کنترل هشت روستا را به‌دست گرفته است.

آنکارا می‌گوید حمله به شمال سوریه که عملیات «چشمه صلح» نام گرفته را با هدف مقابله با «تروریست‌ها» و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و تامین امنیت ترکیه انجام داده است.

همزمان با این عملیات که چهارشنبه ۱۷ مهر (۹ اکتبر) آغاز شد، ارتش سوریه اعلام کرد نظامیان خود را در دفاع از تمامیت ارضی سوریه به منطقه عملیاتی نیروهای تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه اعزام می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ترکیه درخواست آمریکا برای برقراری آتش‌بس در سوریه را پذیرفت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کردهای سوریه پیشنهاد دمشق برای پیوستن به ارتش سوریه را رد کردند

ماکرون در گفتگوی تلفنی با ترامپ: حمله ترکیه به سوریه باید متوقف شود

سوریه: اسرائیل از جولان به چند نقطه در حومه دمشق حمله کرد