آسانژ سرگشته و معترض به «بی‌عدالتی» در اولین جلسه دادگاه حاضر شد

آسانژ سرگشته و معترض به «بی‌عدالتی» در اولین جلسه دادگاه حاضر شد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیانگذار وبسایت ویکی لیکس در اولین جلسه دادگاه خود در لندن گفت قدرت تفکر بدلیل شرایط بد زندان را ندارد و محاکمه خود را ناعادلانه خواند.

آگهی

جولیان آسانژ ، بنیانگذار ویکی لیکس ، روز دوشنبه در اولین جلسه دادرسی دادگاه خود در لندن با سردرگمی کامل حاضر شد تا جایی که نام و سن خود را در پاسخ به قاضی به یاد نمی آورد و با لکنت بیان کرد.

این اولین حضور عمومی بنیان گذار ویکی لیکس در جلسه دادگاه در لندن است. در جریان برگزاری این دادگاه مخالفان بازداشت و احتمال استرداد آسانژ به ایالات متحده در بیرون دادگاه وست مینستر دست به تظاهرات زدند.

آسانژ ، ۴۸ ساله ، که هفت سال در سفارت اکوادور اقامت داشت، قبل از آنکه در ماه آوریل در سفارت اکوادور و با همکاری دولت این کشور در لندن بازداشت شود، می دانست که هم چنان با ۱۸ فقره اتهام در ایالات متحده نیزروبرو است. یکی از آنها توطئه برای هک کردن «رایانه های دولتی و نقض قانون جاسوسی در آمریکا» است. تنها این اتهام می تواند جولیان آسانژ را با دهه ها زندان روبرو کند.

برخلاف آخرین تصاویر او پیش از بازداشت در ماه آوریل گذشته، آقای آسانژ با ظاهری کاملا آراسته و مو و ریش اصلاح شده در دادگاه حاضرشد.

با این حال برای عنوان نام و تاریخ تولد خود در آغاز دادرسی مقدماتی در این پرونده ، چندین بار به لکنت افتاد و گفت چیزی بیاد نمی آورد.

هنگامی که قاضی در پایان جلسه از او پرسید که آیا می داند چه اتفاقی افتاده است و چرا بازداشت شده است، آقای آسانژ پاسخ داد «نه دقیقا». همزمان بنیان گذار ویکی لیکس از شرایط موجود در زندان شکایت کرد و گفت که قادر به «درست فکر کردن» نیست.

جولیان آسانژ «عدالت» دادگاه را زیر سوال برد و گفت در شرایط کنونی نمی تواند روی هیچ چیزی تحقیق کند و به هیچ یک از نوشته هایش دسترسی ندارد. یکی از بزرگترین افشاگران چند دهه اخیر ادعا کرد که شرایط بسیار بدی در زندان دارد.

سردبیر کنونی وبسایت ویکی لیکس که در بیرون دادگاه حاضربود اعلام کرد که شواهد و مستندات جدیدی مبنی بر جاسوسی دستگاه های امنیتی ایالات متحده، از جمله سازمان سیا، از وکلای جولیان آسانژ در ماه های اخیر وجود دارد. وی تاکید کرد که جولیان در شرایط ناعادلانه و شرم آوری نگهداری می شود.

مارک سامرز ، وكیل جولیان آسانژ اظهار داشت كه دادرسی استرداد آسانژ به ایالات متحده که قرار بود در ماه فوریه برگزارشود به دلیل پیچیدگی پرونده باید به مدت سه ماه به تعویق بیفتد. وی به دشواری برقراری ارتباط با آسانژ اشاره كرد و گفت كه وی در زندان كامپیوتر ندارد. قاضی درخواست تعویق جلسه دادگاهی مربوط به حکم استرداد را رد کرده است.

جولیان آسانژ، در سال ۲۰۱۲ برای جلوگیری از استرداد خود به سوئد برای مواجهه با اتهامات جنسی که به وی وارد شده بود به سفارتخانه اکوادور گریخت. او می گوید که اتهامات ایالات متحده علیه وی تنها یک اقدام سیاسی برای خفه کردن افشاگران و خبرنگاران و ناشران متعهد و مستقل است و ادعاهای دولت سوئد بخشی از توطئه برای دستگیری او بود. سوئد هم چنان در حال بررسی پرونده «تجاوز جنسی» جولیان آسانژ است.

جولیان آسانژ ۴۸ ساله یازدهم آوریل گذشته پس از همراهی سفارت اکوادور با پلیس لندن بازداشت شد. آسانژ برای بسیاری از روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر و اندیشمندان از جمله نوام چامسکی یک قهرمان و ناجی است. همزمان این شهروند استرالیایی، از نگاه دولت ها و حاکمان کشورهای درگیر در رسوایی ویکی‌لیکس، و به‌ ویژه ایالات متحده، یک خائن وعنصری نامطلوب برای صلح و امنیت جهانی است. بی دلیل نیست که استرداد احتمالی آسانژ به آمریکا می تواند تبعات فراوانی برای دولت بریتانیا دست کم از سوی هواداران میلیونی بنیانگذار ویکی لیکس داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس «به‌شدت بیمار است»

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید