رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول به یورونیوز: باید برای شوک‌های بیشتر آماده شویم

رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول به یورونیوز: باید برای شوک‌های بیشتر آماده شویم
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«در دو سال اخیر، جهان از افزایش سرعت رشد به سمت کاهش رشد حرکت کرده است. پیش‌بینی ما نیز برای سالجاری و سال آینده نشان می‌دهد که این شتاب منفی روی اکثر کشورهای جهان تاثیر می‌گذارد. مهم است تایید کنیم که همچنان در حال رشد هستم اما نه با سرعتی که برای تحقق آرزوهای مردم لازم است.»

کریستالینا گئورگیوا، رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول، نخستین کسی است که از بازارهای نوپای اقتصادی به ریاست این صندوق رسیده است. وی که بلغار است هدفش را تقویت صندوق عنوان می‌کند. چند روز پیش از آغاز جلسات سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، یورونیوز در برنامه گفت‌وگوی جهانی با کریستالینا گئورگیوا ( نام خانم گئورگیوا که اهل بلغارستان است در انگلیسی جورجیوا تلفظ می‌شود)، گفت‌وگو کرده است. این گفت‌وگو پیش روی شماست.

بیشتر بخوانید:

یورونیوز: شما ریاست صندوق بین المللی پول را در زمان افزایش تنش‌های تجاری و کند شدن رشد اقتصاد جهانی برعهده گرفتید. اول از همه این کند شدن چقدر مهم است؟

کریستالینا گئورگیوا: در دو سال اخیر، جهان از رونق همگانی یا همان افزایش سرعت رشد به سمت کاهش رشد همگانی یا شتاب منفی رشد حرکت کرده است. پیش‌بینی ما نیز برای سالجاری و سال آینده نشان می‌دهد که این شتاب منفی روی اکثر کشورهای جهان تاثیر می‌گذارد. مهم است تایید کنیم که همچنان در حال رشد هستم اما نه با سرعتی که برای تحقق آرزوهای مردم لازم است.

و وقتی دلایل کند شدن رشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم باید تاثیر تنش‌های تجاری را تایید کنیم. در واقع، اعضای صندوق بین‌المللی پول، تاثیر مجموع تنش‌های تجاری را محاسبه کرده‌اند و به یک آمار معنی‌داری رسیده‌اند: تا سال ۲۰۲۰، تولید ناخالص داخلی جهان ۰.۸ درصد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، ۷۰۰ میلیارد دلار به‌دلیل تاثیر همزمان تعرفه‌ها و از بین رفتن اعتماد از دست می‌رود.

یورونیوز: تنش فعلی بین ایالات متحده آمریکا و چین چگونه اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ ارزیابی شما از تنش‌های تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا چیست؟

کریستالینا گئورگیوا: افزایش تدریجی تعرفه‌ها، یا اعلام شده یا قبلا اجرایی شده است و در حال گذاشتن تاثیر منفی خود بر روی رشد در همه جا است. و در عین حال، تنها تعرفه‌های اعلام یا اجرا شده روی رشد تاثیر منفی نمی‌گذارند بلکه بیشتر نگران این هستیم که فضای کلی غیرقابل اطمینان نیز تاثیرگذار می‌گذارد. باید به فضای غیرقابل اعتماد ناشی از برکسیت یا غیرقابل اعتماد ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی در بسیاری از نقاط جهان اقرار کنیم. در این فضای عدم قطعیت نگرش بسیاری از سرمایه‌گذاران نشستن و نگاه کردن است.

تاکنون کاهش رشد، در فعالیت‌های تولیدی قابل توجه بوده است اما بسیار محتمل است که اگر فضای عدم قطعیت حاکم شود -دوباره می‌خواهم تاکید کنم که فقط تجارت نیست که باعث عدم اطمینان می‌شود- ممکن است شاهد مازاد مصرف باشیم و سپس پرچمی را بالا می‌گیریم و می‌گوییم: «یک دقیقه صبر کنید، باید برای رسیدن به مکانی بهتر برای رشد پایدار فکر کنیم.»

تجارت برای رشد مناسب است، برای مشاغل خوب است و از همه مهمتر برای کاهش فقر نیز مناسب است. واقعیتی که زیاد درباره آن صحبت نمی‌کنیم درباره خانواده‌های کم درآمدی است که به‌طرز چشمگیری تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند زیرا این‌ها کالاهایی است که آن‌ها خریداری می‌کنند و در غیاب تجارت آزاد در جهان، گرانتر می‌شوند.

دشوارترین و در عین حال مطلوب‌ترین زمینه برای اصلاحات، حوزه ساختاری است. اتوماسیون، پیشرفت بسیار سریع فناوری‌های دیجیتال، هوش مصنوعی همه نمونه‌هایی است که درخواست‌های جدیدی را در کشورهای جهان ایجاد کرده است.
کریستالینا گئورگیوا
رئیس صندوق بین‌المللی پول

یورونیوز: خانم گئورگیوا، اصلی‌ترین چالش‌ها و تهدیدهایی که متوجه اروپاست، چیست؟

کریستالینا گئورگیوا: آنچه در اروپا می‌بینیم تقریبا چیزی است که در سایر اقتصادهای پیشرفته شاهد آن هستیم.

رشد اقتصادی کند است، تورم زیر هدف قرار دارد و در عین حال ابزار سیاست پولی پیش از این کاملا مورد استفاده قرار گرفته است. در این شرایط که فضای بیشتری برای اجرای سیاست‌های تطبیقی وجود ندارد گرچه برخی موارد مشاهده و از آن استفاده می‌شود، ما از کشورها می‌خواهیم که بیشتر روی ابزارهای دیگری که تکیه بیشتری روی رشد دارند متمرکز شوند.

از نظر مالی، برخی اقتصادهای اروپا مانند آلمان و هلند توانمندی مالی بیشتری دارند.

دشوارترین و در عین حال مطلوب‌ترین زمینه برای اصلاحات، حوزه ساختاری است. اتوماسیون، پیشرفت بسیار سریع فناوری‌های دیجیتال، هوش مصنوعی همه نمونه‌هایی است که درخواست‌های جدیدی را در کشورهای جهان ایجاد کرده است. و بنابراین اصلاح بازارهای کار، سرمایه‌گذاری در مهارت‌ها برای آینده می‌تواند و باید مورد توجه سیاست گذاران باشد بنابراین اروپا می‌تواند برای آینده رقابت بیشتری کسب کند.

ما شاهد بوده‌ایم که چگونه اقتصادها می‌توانند به‌واسطه نیروی طبیعت تحت تاثیر چشمگیری قرار بگیرند و ما باید خود را برای شوک‌های بیشتری که اتفاق می‌افتند آماده کنیم.
کریستالینا گئورگیوا
رئیس صندوق بین‌المللی پول

یورونیوز: جدای تنش‌های تجاری، سیاست حمایت از صنایع و فرآورده‌های داخلی، برکسیت در اروپا و ... به چه تهدیدهایی باید بیشتر توجه کنیم؟ بمب ساعتی آینده کدام است؟

کریستالینا گئورگیوا: اگر مجبور به بیان موردی باشم که باید به آن توجه شود خطرات تغییرات آب و هوا است. ما شاهد بوده‌ایم که چگونه اقتصادها می‌توانند به‌واسطه نیروی طبیعت تحت تاثیر چشمگیری قرار بگیرند و ما باید خود را برای شوک‌های بیشتری که اتفاق می‌افتند آماده کنیم. علاوه بر این ما در برابر تروریسم آسیب پذیر هستیم.

ما باید برای تغییر و تحولات ناگهانی آمادگی بیشتری داشته باشیم تا اقتصادهای چابک و سازگارتر ایجاد کنیم. و همچنین برای آینده باید سرمایه‌گذاری‌های احیاکننده اقتصاد داشته باشیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدال ۵ میلیارد دلاری ایران و آمریکا؛ پمپئو: کرونا بهانه رسیدن به پول است

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی اقتصاد ایران در ماه‌های آینده

کمک صندوق بین‌المللی پول به آرژانتین در پی نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول