درگیری میان شهروندان معترض لردگان با مأموران بر سر ماجرای انتقال ویروس اچ‌آی‌وی

معترضان دفتر امام جمعه لردگان را آتش زدند
معترضان دفتر امام جمعه لردگان را آتش زدند Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درگیری میان شهروندان معترض لردگان با مأموران بر سر ماجرای انتقال ویروس اچ‌آی‌وی

آگهی

گروهی از شهروندان لردگان در استان چهارمحال بختیاری در اعتراض به انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به چندین تن از اهالی روستای چنار محمودی به چند ساختمان دولتی در این شهر یورش بردند.

تصاویر همرسان شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ده‌ها تن از معترضان خشمگین لردگان روز شنبه ۱۳ مهر با حضور در خیابان تابلو فرمانداری را سرنگون کرده و بخشی از ساختمان خانه بهداشت را آتش زدند. در تصاویر دیگری نیز افرادی در حال آتش زدن دفتر امام جمعه لردگان دیده می‌شوند. در برخی از ویدیوهای منتشر شده نیز صدای شلیک تیر به گوش می‌رسد.

از چند روز پیش که اخباری مبنی بر انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق سرنگ آلوده به اهالی روستای چنار محمودی منتشر شد، هیچ مقام رسمی این خبر را تأیید نکرده است. تنها یک نماینده مجلس با اشاره به این موضوع گفته بود که ۲۶ نفر از طریق انتقال ویروس از بدن بیماران معتاد در این روستا به ایدز مبتلا شده‌اند.

«ادعا کارشناسی نیست»

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تکذیب خبر انتقال ویروس از طریق سرنگ آلوده مورد استفاده بهورز مرکز بهداشت گفت که این ادعا به صورت کارشناسی مطرح نشده است. وزیر بهداشت توضیح داد: «چند روز پیش از سوی یکی از مقامات محلی روستای چنار محمودی لردگان به صورت غیرکارشناسی ادعا شد که سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس اچ‌آی‌وی در این روستا بوده که قطعا با مستندات بسیار دقیق و کارشناسی که داریم باید بگوییم که هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است.»

وی با این حال ضمن تأیید این که گزارش‌هایی از موارد آلودگی با ویروس اچ‌آی‌وی در منطقه دریافت کرده گفت که همکارانش «بسیار آرام و بی صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه، کارها را پیش می بردند».

وی در دفاع از بهورز خانه بهداشت چنار محمودی گفت: «متاسفانه بهورز زحمتکش و خدوم روستای چنارمحمودی مورد اتهام قرار گرفت و پاسخ ما این است که سرنگ آلوده، عامل شیوع این بیماری نیست.»

نمکی ضمن تأیید تلویحی وجود آلودگی به ویروس ایدز در منطقه افزود: «عوامل را شناسایی کرده‌ایم، البته مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی دلیل یا از راه‌هایی به این ویروس آلوده شده‌اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند.»

«۲۲ نفر آلوده شده‌اند»

روز شنبه ساعاتی پس از بروز درگیری و تنش در لردگان، خبرگزاری ایسنا به نقل از «نورنیوز»، پایگاه خبری نزدیک به شورای امنیت ملی ایران نوشت که شمار کل افراد «آلوده» به ویروس اچ‌آی‌وی ۲۲ نفر بوده و آلودگی تمامی اهالی روستا صحت ندارد.

به نوشته ایسنا، نورنیوز در گزارش خود همچنین آورده: «منشاء آلودگی افراد فوق کاملا مشخص است و هیچ ارتباطی به آزمایش‌های مربوط به دیابت و فشار خون و ... ندارد و به دلیل رعایت اخلاق پزشکی امکان اعلام منشاء آلوده شدن مبتلایان به ویروس وجود نخواهد داشت.»

«امنیت برقرار است»

به دنبال پوشش اخبار و تصاویر مربوط به درگیری‌ها در لردگان در شبکه‌های اجتماعی ایران، معاون سیاسی استانداری چهارمحال و بختیاری بعد از ظهر شنبه گفت که در منطقه «امنیت برقرار شده است».

در همین حال در تصاویر دیگری که در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده، نیروهای امنیتی و انتظامی در خیابان‌های لردگان دیده می‌شوند. در برخی از این تصاویر خودروهای پلیس ضد شورش به چشم می‌خورند.

بامداد شنبه کاربران با همرسان کردن ویدئویی در توییتر نوشته بودند که کاروانی از خودروهای ویژه پلیس ضد شورش به همراه چند دستگاه اتوبوس که نیروهای پلیس درون آن بودند به لردگان اعزام می‌شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خشونت و بازداشت در تجمع اعتراضی معلمان در تهران و شهرستان‌ها

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد