شامپازه‌های بنکسی ۱۲ میلیون دلار به فروش رسید

تصویر از ویدیوی اسوشیتدپرس
تصویر از ویدیوی اسوشیتدپرس
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فروش اثر بنکسی به نام «پارلمان، تکامل معکوس» این بار بدون حاشیه‌ در حراجی ساتبی لندن ۱۲.۴ میلیون دلار به فروش رسید. این اثر چهارمتری نگاهی کنایه آمیز به مجلس عوام بریتانیا دارد. نمایش این نقاشی در گیر و دار برکسیت به یک اثر هنری محبوب در بریتانیا و جهان تبدیل شده است.

آگهی

تابلوی نقاشی هنرمند بریتانیایی بنکسی که شامپانزه‌ها را در مجلس عوام بریتانیا به تصویر کشیده بود به قیمت ۱۰ میلیون پوند (۱۲.۴ میلیون دلار) در حراجی ساتبی لندن به فروش رسید. این فروش رکورد تازه‌ای در حراج آثار آقای بنکسی به شمار می‌رود.

این اثر که چهار متر طول دارد به نام « پارلمان، تکامل معکوس» معروف است و سال ۲۰۰۹ توسط این هنرمند به تصویر درآمده است.

پیش‌بینی می‌شد این اثر بیش از ۲ میلیون دلار به فروش برسد که رقم نهایی چند برابر پیش‌بینی‌ها از کار درآمد.

بنکسی در این اثر فضایی شبیه مجلس عوام بریتانیا را به تصویر کشیده است که در آن شامپانزه‌ها مسئولیت کار را برعهده گرفته‌اند.

این نقاشی بنکسی در روز بیست و نهم ماه مارس سال ۲۰۱۹، روزی که بنا بود بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود در موزه بریستول به نمایش درآمد.

رشته‌ رشته شدن «دخترک و بادکنک»

تابلو نقاشی «پارلمان، تکامل معکوس» در همان اتاقی به مزایده گذاشته شد که پیش از این اثر معروف دیگری از او به نام «دخترک و بادکنک» به فروش رسیده بود.

سال پیش به هنگام حراج این نقاشی اتفاقی خارق العاده افتاد. این نقاشی به طور خودکار و لحظاتی پس از فروش رشته رشته شد. حاضران در مراسم از این اتفاق بسیار متعجب شدند. این اثر در آن حراجی با قیمت يك ميليون‌و‌چهل‌ هزار پوند فروخته شده بود. پس از این اتفاق این اثر به نام «عشق در سطل زباله» معروف شد.

«ميل به ويرانی، ميلی خلاقه است»

بنكسي پس از این واقعه ويديويي را در صفحه اينستاگرامش منتشر كرد و درباره این کار چنین توضیح داد «چند سال پيش (سال ۲۰۰۶) مخفيانه دستگاه كاغذ خردكنی در قاب اثر گذاشتم تا شايد روزي پايش به حراجی باز شود.»
او همچمنین در توضیح ایده خود به نقل‌قولي از پابلو پيكاسو بسنده کرد: «ميل به ويرانی، ميلی خلاقه است.»

بنکسی هنرمند گرافیتی‌کار اهل بریستول است. او را با نقاشی‌های دیواری می‌شناسند. تم کارهای او اغلب اعتراضی است و همین کارها برای او شهرت و محبوبیت جهانی به ارمغان آورده است.

بنکسی تلاش دارد که هویت‌اش افشا نشود. نقاشی‌های این هنرمند بیشتر به مسائل سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. آثار او که اغلب روی دیوار کوچه و خیابان‌های شهرهای مختلف جهان به تصویر در می‌آید حالا سر از حراجی‌های بزرگ درآورده است.

به توییتر یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بنکسی با نقاشی یک «ابرپرستار» بار دیگر از پرستاران حمایت کرد

انتقاد توسک از جانسون: برکسیت بازی احمقانه ملامت یکدیگر نیست

افتتاح هتلی در کرانه باختری با نقاشی های بنکسی