شورای همکاری خلیج فارس استفاده از حریم هوایی اعضا در حمله به عربستان را محکوم کرد

شورای همکاری خلیج فارس استفاده از حریم هوایی اعضا در حمله به عربستان را محکوم کرد
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این بیانیه رهبران نظامی شورا آمده است: «شرکت‌کنندگان در این نشست، حمله به عربستان سعودی همچنین حمله به نفت‌کش‌ها، تهدید آزادی ناوبری و نقض حریم هوایی برخی کشورهای عضو شورا برای حمله به پادشاهی سعودی را محکوم می‌کنند.»

آگهی

رهبران نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز پنج‌شنبه ۳ اکتبر (یازدهم مهرماه) در بیانیه‌ای با اعلام اینکه حمله هوایی به تاسیسات نفتی عربستان از حریم هوایی کشورهای عضو صورت گرفته است، نقض حریم هوایی این کشورها را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: «شرکت‌کنندگان در این نشست، حمله به عربستان سعودی همچنین حمله به نفت‌کش‌ها، تهدید آزادی ناوبری و نقض حریم هوایی برخی کشورهای عضو شورا برای حمله به پادشاهی سعودی را محکوم می‌کنند.»

رهبران نظامی همچنین بر اصل «امنیت جمعی» تاکید کرده و خواستار تلاش‌های مشترک نیروهای مسلح کشورهای عضو این شورا شدند. آنها از اقدامات عربستان سعودی برای دفاع از خود نیز حمایت کردند.

عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که ایران را مسئول حملات پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو می‌دانند ولی تهران تاکنون هرگونه حمله به خاک عربستان را تکذیب کرده است.

شبه نظامیان حوثی یمن در روز حادثه، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند و آن را واکنشی به حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض به یمن دانستند. با این وجود، مقامات آمریکا می‌گویند خاستگاه این حملات، منطقه‌ای در جنوب‌غرب ایران بوده است. به گفته واشنگتن، پهپادها از حریم هوایی یکی از کشورهای همسایه عربستان سعودی عبور کرده است و مستقیما از یمن به سمت جنوب این کشور نیامده‌اند.

حملات پهپادی ۱۴ سپتامبر به پالایشگاه‌های بقیق و میدان نفتی خریص، روی قیمت جهانی نفت تاثیر گذاشت و تولید روزانه نفت عربستان سعودی را به نصف رساند.

جلسه امروز رهبران نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به درخواست عربستان سعودی برگزار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقبال لاریجانی از پیشنهاد بن سلمان برای حل مسالمت آمیز اختلافات ایران و عربستان

سخنگوی ائتلاف عربستان: پوشش رسانه ای ادعای پیروزی های نظامی حوثی ها تاسف آمیز است

تکذیب گزارش‌ها درباره کمک‌های عربستان و امارات به اسرائيل در رهگیری موشک‌های ایران