جانسون در دیدار با روحانی: نگران اقدامات تنش‌زای ایران در منطقه هستیم

جانسون در دیدار با روحانی: نگران اقدامات تنش‌زای ایران در منطقه هستیم
Copyright Irna
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نخست وزیر انگلستان در دیدار با حسن روحانی، از رئيس جمهوری ایران دعوت کرد برای گفتگوی بیشتر در خصوص موضوعات مختلف به لندن سفر کند.

آگهی

رئيس جمهوری ایران در دیدار با نخست وزیر بریتانیا از بیانیه سه کشور اروپایی در خصوص حمله به تاسیسات نفتی عربستان ابراز تاسف کرد.

حسن روحانی، روز سه‌شنبه عصر به وقت نیویورک در دیدار با بوریس جانسون در خصوص موضوعات مربوط به برجام و همچنین مسائل منطقه گفتگو کرد. در این دیدار رئيس جمهوری ایران ضمن انتقاد از «عمل نکردن» بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام خواهان عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این تعهدات از جمله اجرایی شدن اینستکس شد.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا از قول آقای جانسون گفته است که او در دیدار با آقای روحانی ضمن یادآوری از «حمایت» کشورش از برجام، «نیاز به برقراری گفتگو از جمله درباره یک توافق جایگزین و قابل درک» را مطرح کرده است.

بوریس جانسون پیش از این نیز پیشنهاد امضای توافقی تازه درباره پرونده هسته‌ای ایران به جای برجام را مطرح کرده بود، اما ایران این پیشنهاد را رد کرده است.

جانسون روحانی را به لندن دعوت کرد

نخست وزیر بریتانیا همچنین از روحانی دعوت کرد به لندن سفر کند. آقای جانسون با تاکید بر اینکه لندن علاقه دارد درباره موضوعات بیشتری با ایران گفتگو کند، از روحانی خواست تا به لندن برود.

آقای جانسون در گفتگو با رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه بریتانیا نگرانی‌های جدی درباره بازداشت اتباع دوگانه در تهران دارد خواهان آزادی فوری نازنین زاغری شد و افزود: «سفر من در سال ۲۰۱۷ به تهران در مقام وزیر خارجه بسیار پربار بود اما تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما مشتاقانه منتظریم پیشرفت‌هایی در خصوص زندانیان دو تابعیتی دستگیر شده در ایران صورت گیرد.»

نخست وزیر بریتانیا همچنین ضمن ابراز نگرانی شدید از آنچه او «اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه» خواند از روحانی خواست اقدامات لازم برای کاهش تنش‌ها در منطقه و خلیج فارس را فراهم سازد.

دیدار پیش‌بینی‌نشده

پیش از این دیدار دوجانبه، حسن روحانی، امانوئل ماکرون و بوریس جانسون به صورت پیش‌بینی نشده‌ای با یکدیگر ملاقات کردند.

این دومین بار بود که ماکرون در نیویورک با رئيس جمهوری ایران گفتگو می‌کرد. ماکرون در این دیدار سه جانبه تاکید کرد برای کاهش تنش‌ها باید از فرصت حضور رهبران در نیویورک استفاده کرد.

حسن روحانی قرار است روز چهارشنبه صبح به وقت نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش جانسون به ماجرای تاجر زن آمریکایی: هیچ عمل خلافی رخ نداده است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند