سفر هیئت طالبان به پکن

سفر هیئت طالبان به پکن
Copyright REUTERS
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این نشست پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اوایل ماه جاری مذاکرات بین کشورش و طالبان را لغو کرد صورت گرفت.

آگهی

یک سخنگوی طالبان روز یکشنبه ۳۱ سنبله/شهریور (۲۲ سپتامبر) اعلام کرد که اعضای این گروه با نماینده ویژه چین در مسائل افغانستان در پکن، پایتخت چین دیدار و در مورد مذاکرات صلح این گروه با ایالات متحده گفتگو کرده‌اند.

این نشست پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اوایل ماه جاری مذاکرات بین کشورش و طالبان را لغو کرد صورت گرفت.

ایالات متحده به دنبال راهی برای دستیابی به صلح با شبه‌نظامیا طالبان و پیایان دادن به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان است.

سهیل شاهین، سخنگوی این گروه که در قطر مستقر است در حساب توئیتر خود نوشت: «یک هیئت نه نفره طالبان به پکن سفر کرده و با دنگ شیجن، نماینده ویژه چین در مسائل افغانستان ملاقات کردند.»

وی نوشت: «نماینده ویژه چین گفته است كه توافقنامه‌های آمریكا و طالبان چارچوبی مناسب برای حل مسالمت‌آمیز مسئله افغانستان است و چین از آن حمایت می كند.»

آقای شاهین همچنین به نقل از رهبر هیئت طالبان گفت كه آنها به «توافق جامع‌ای» رسیده‌اند.

پیش تر نیز مقامات ایرانی از سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران در چارچوب «رایزنی های فراگیر» ایران خبر داده بود، میزبانی ای که کابل آنرا خلاف تمام اصول ارزیابی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

افغانستان در هفته پیش رو چهارمین انتخابات ریاست جمهوری خود را از زمان سرنگونی نیروهای طالبان در سال ۲۰۰۱ طالبان برگزار خواهد کرد. این انتخابات از زمان فروپاشی مذاکرات صلح اهمیت پیدا کرده است، زیرا مذاکرات می‌توانست به ایجاد دولت موقت منجر شود.

چین که مرز کوچکی با افغانستان دارد نگران است که افراط‌ گرایان اسلامی بر مردم اویغور از اقوام ترک‌تبار ساکن ایالت خودگردان سین کیانگ اثر بگذارند.

چین که متحد نزدیک پاکستان است اخیرا روابط اقتصادی و سیاسی خود را با کابل عمیق‌تر کرده و از نفوذ خود برای نزدیک کردن این دو همسایه به یکدیگر استفاده می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفت‌وگوی صلح طالبان و آمریکا در امارات؛ آیا جنگ ۱۷ ساله پایان می‌یابد؟

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد