کمیسر آتی بودجه اتحادیه اروپا: باید شیوهٔ زندگی اروپایی را ترویج کنیم

کمیسر آتی بودجه اتحادیه اروپا: باید شیوهٔ زندگی اروپایی را ترویج کنیم
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«فرایند ارزیابی درست وضعیت پناهجو و اعطای پناهندگی براساس قانون هم بخشی از شیوهٔ زندگی اروپایی است.»

یوهانس هان، سیاستمدار کهنه‌کار اتریشی، بناست سومین دورهٔ کاری خود را در کمیسیون اروپا آغاز کند. او در پنج‌ سال گذشته مسئول گسترش اتحادیه بوده اما زیر نظر اورزولا فن درلاین، مسئولیت بودجه اتحادیه را برعهده خواهد داشت، که با فشار حاصل از برکسیت کار دشواری است. 

یورونیوز به همین مناسب گفتگویی را با آقای هان ترتیب داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

پول اروپا در نبود بریتانیا

یورونیوز: جناب کمیسر، با توجه احتمال برکسیت بدون توافق، چقدر نگران میزان پولی هستید که اروپا در سالهای آینده خواهد داشت؟

یوهانس هان: «اگر برکسیت بدون توافق داشته باشیم، این تأثیر بسیار زیادی روی بودجهٔ سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. چون بودجه کنونی ما با حساب حضور بریتانیا یا نهایتا با خروج روشمند بریتانیا در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر اینطور نشود باید مجددا شرایط را بررسی کنیم و ناگزیر خواهیم بود خودمان را با چالش‌های تازه وفق بدهیم. اما هنوز اطمینان دارم که در نهایت خواهیم توانست چنین کنیم.»

یورونیوز: می‌دانید این چالش‌ها کجاست؟

یوهانس هان: «دوست و همکارم گونتر اوئتینگر که هنوز مسئول بودجه است همچنان مشغول پرداختن به این موضوع است. اما این مسأله هنوز خیلی خام است و به گمانم فعلا باید تلاش کنیم تا از برکسیت بدون توافق پیش‌گیری کنیم، چون به نفع ما اروپایی‌ها و حتی بریتانیایی‌ها نیست.»

یورونیوز: آیا بناست اروپا کمتر هزینه ‌کند یا اعضای غنی‌تر کمک بیشتری به اتحادیه خواهند کرد؟

یوهانس هان: «خب این به مذاکرات بستگی دارد. اعضای اتحادیه و پارلمان باید تصمیم‌ بگیرند. اما مطمئنم مثل همیشه در پایان روز به توافق می‌رسیم.»

چالش اعضای تازه اتحادیه و مسألهٔ مهاجران

یورونیوز: به سراغ مسأله‌ای برویم که بیشتر وقت شما را در پنج سال گذشته گرفته است؛ یعنی گسترش اتحادیهٔ اروپا. آیا از اینکه اخیرا کشورهایی نظیر آلبانی نتوانستند به اتحادیه بپیوندند ناامید شدید؟ آیا این را شکست شخصی می‌دانید؟

یوهانس هان: «نخست مایلم یادآوری کنم که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در ابتدای این دوره کمیسیون گفت که عضو جدیدی در این دوره نخواهیم داشت، اما در سالهای اخیر پیشرفت بسیاری در زمینهٔ آماده‌سازی کشورها برای عضویت در اتحادیه داشته‌ایم. مثلا مقدونیهٔ شمالی و آلبانی، برای شروع مذاکرات‌شان چراغ سبز گرفتند. مطمئمنم که در ماه پیش‌رو این اتفاق خواهد افتاد.»

یورونیوز: آیا تضمین می‌کنید که این کشورها در آیندهٔ نه‌چندان دور عضو اتحادیهٔ بشوند؟

یوهانس هان: «مذاکرات در این‌باره در حال آغاز شدن است. امروز باید این موضوع را به شکل یک فرآیند دید. مسأله فقط این نیست که این کشورها قانون اتحادیه‌ٔ اروپا را بپذیرند باید دید این قانون چطور در این کشورها به اجرا در می‌آید. مسأله این است که کشوری مثل صربستان، با سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا هماهنگ شود. توسعهٔ اقتصادی مطرح است.»

یورونیوز: به فساد اشاره کردید و بخشی از مسئولیت کمیسرِ گسترش اتحادیه، پشتیبانی از کشورهایی است که می‌خواهند عضو این اتحادیه بشوند تا آنها بتوانند اصلاحات دموکراتیک و اقتصادی را با حاکمیت قانون انجام دهند. ویکتور اروبان، و دولت مجارستان کسی را نامزد جایگزینی شما کرده است. آیا فکر می‌کنید چنین کسانی برای برقراری حاکمیت قانون مناسب اند؟

یوهانس هان: «اول اینکه خود این نامزد عضو کمیسیون ونیز بوده که از یکی معتبرترین موسسات اروپا و جهان است که به مسألهٔ حاکمیت قانون می‌پردازد. دوم اینکه هر کدام از ما کمیسرها باید مقامی اروپایی باشد و همچنین قانونا نسبت به اتحادیه اروپا، ارزش‌ها و پیمان آن سوگند وفاداری یاد کند.»

یورونیوز: می‌دانید که بسیاری از این بابت نگرانند که خود مجارستان در زمینهٔ حاکمیت قانون مسأله دارد و حالا همین کشور می‌خواهد دربارهٔ عضویت‌های تازه در اتحادیه نظر بدهد. متوجه این نگرانی‌ها هستید؟

یوهانس هان: «بله متوجه این نگرانی‌ها هستم. اما این مسأله دربارهٔ یک فرد است که باید خودش را در پارلمان معرفی کند. اما ارزیابی سفت و سختی در کار است و البته بعد نمایندگان باید بنشینند و تصمیم بگیرند. مطمئنم که این همکارم خود را به شکل بسیار قانع‌کننده‌ای ارائه خواهد کرد.»

محافظت از شیوهٔ زندگی اروپایی و ترویج آن

یورونیوز: یکی از پُست‌هایی که اورسولا فن در لاین ایجاد کرده،‌ حفظ شیوهٔ زندگی اروپایی است. این چه معنایی دارد؟

یوهانس هان: «من به‌عنوان کمیسر گسترش اتحادیه و أمور همسایگی، یاد گرفته‌ام که اروپا و شیوهٔ زندگی اروپایی چقدر جذاب است. در اروپا هرکس می‌تواند علایق خودش را پیگیری کند و آزادی بیان و اجتماعات وجود دارد.»

یورونیوز: اما ژان کلود یونکر اخیرا به یورونیوز گفت که این ایدهٔ خوبی نیست. فکر نمی‌کنید خانم فن در لاین باید نظرش را عوض کند؟

یوهانس هان: «خانم فن درلاین برنامه‌اش را در ماه ژوئیه ارائه کرد و یکی از بخش‌های اصلی آن همین موضوع حفظ شیوهٔ زندگی اروپایی بود، که کسی هم درباره‌اش بحثی نکرد. فقط چند روز پیش درباره‌اش بحث شد و آنهم به موضوع مهاجران محدود شد. مهاجرت هم یکی از مسائل پرشماری است که این پرونده به همهٔ آنها می‌پردازد. و صادقانه بگویم، اعطای پناهندگی و فرایند ارزیابی درست وضعیت پناهجو براساس قانون هم جزو شیوهٔ زندگی اروپایی است. ما اینجا هم حاکمیت قانون را داریم. معیارهای قابل اتکایی داریم.»

یورونیوز: پس شما موافق این طرح هستید؟

یوهانس هان:‌ «البته، و فکر می‌کنم باید شیوهٔ زندگی اروپایی را ترویج کنیم. دیروز به همکاران می‌گفتم که ما وقت نوجوانی، همه، شیوهٔ زندگی آمریکایی را تحسین می‌کردیم. فکر می‌کنم حالا ۲۰ سالی است که کسی از سبک زندگی آمریکایی و رویای آمریکایی حرف نمی‌زند. اوضاع آنجا هم عوض شده است. اما معتقدم می‌توانیم به خودمان ببالیم. باید به خود ببالیم و به شیوهٔ زندگی اروپایی اعتماد داشته باشیم.»

ترکیب تازه اعضای کمیسیون؛ برابری جنسیتی آری، برابری نژادی هنوز خیر

یورونیوز: وقتی به عکس دست‌جمعی اخیر شما نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حالا در میان نمایندگان برابری جنسیتی بیشتری داریم که شما هم بی‌شک موافق آن هستید. اما همهٔ کمیسرها همچنان سفیدپوست هستند. آیا برای اتحادیهٔ اروپا کمی شرم‌آور نیست که هیچ کمیسرغیرسفیدی در کار نبوده و نیست؟

یوهانس هان:‌ «خب امروز خیر، در کمیسیون فعلی نداریم اما مستثنا هم نشده است و در آينده خواهیم داشت. و بستگی دارد. این موضوع به ساختار سیاسی مربوط است و نه به دولت‌های عضو. مهمترین نکته کیفیت تخصص نامزدهاست و نباید در این زمینه تبعیض قائل شویم. نباید پرسید که فرد اهل کدام اقلیت نژادی است؟ فکر می‌کنم قطعا اروپا چندرنگ است و ما هم باید چنین باشیم. این بخشی از شیوهٔ زندگی اروپایی است. و بنابراین من کاملا مطمئنم که دفعهٔ بعد تصویر نمایندگان کمیسیون بسیار رنگین‌تر از امروز خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح پارلمان اروپا برای مخالفت با رویکرد بریتانیا در قبال برکسیت

اورزولا فن در لاین با رای پارلمان اروپا به ریاست کمیسیون اروپا رسید

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»