علی خامنه‌ای: هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد

علی خامنه‌ای: هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد
Copyright khamenei.ir
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای: هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر ایران احتمال هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرد.

آقای خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور با بیان این که «مسئولین کشور همه یک صدا، یک زبان گفتند که ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد» تاکید کرد: «هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.»

وی که در جلسه خارج فقه به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های عملیه سخن می‌گفت مذاکره را «نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری از سوی آمریکا» خواند و گفت: «هرچه آنها سخت‌تر بگیرند اراده ما قوی‌تر خواهد شد».

رهبر ایران همچنین گفت که تهران «اهل گفت‌وگو و مراوه و نشست و برخاست» است اما «نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد».

او درباره سیاست جاری آمریکا در قبال ایران مبنی بر اعمال «فشار حداکثری» گفت: «سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد مجدد آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران را «ترفند» خواند و افزود: «گاهی می‌گویند مذاکره بدون پیش‌شرط، گاهی نیز می‌گویند مذاکره با ۱۲ شرط. این گونه سخنان یا ناشی از سیاست آشفته آنها است و یا ترفندی برای سردرگم کردن طرف مقابل. البته جمهوری اسلامی سردرگم نمی‌شود.»

«واسطه کردن» اروپایی‌ها

رهبر ایران ضمن اشاره به تلاش اروپا برای میانجیگیری بین ایران و آمریکا علت اصرار آمریکایی‌ها و «واسطه کردن» برخی اروپایی‌ها برای مذاکره و دیدار را در چارچوب فشار بر ایران دانست.

وی در این زمینه گفت: «البته من راجع به اروپایی‌ها در یک وقت دیگر صحبت خواهم کرد اما علت اصرار آنها به اینکه اگر با رئیس‌جمهور آمریکا یک جلسه بگذارید همه مشکلات شما حل خواهد شد، این است که اثبات کنند فشار حداکثری در مقابل ایران یک سیاست موفق است و باید همین سیاست را به کار بست.»

آقای خامنه‌ای از هیچ مقام یا کشور اروپایی در این زمینه نام نبرد. در ماه‌های اخیر برخی از مقا‌م‌های اروپایی به ویژه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تلاش کردند تا به گونه‌ای ایران را به مذاکره با آمریکا متقاعد کنند.

مذاکره به شرط «توبه» آمریکا

علی خامنه‌ای سخنان خود در خصوص مذاکره با آمریکا را در دو نکته جمع‌بندی کرد: ۱- مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی، ۲- مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا.

او در مورد شرط مذاکره با آمریکا نیز گفت: «چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند. اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.»

آمریکا تاکنون چندین بار برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران اعلام آمادگی کرده ودونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور شماره تلفنی را نیز برای تماس حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اختصاص داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر ایران: باید از موقعیت گرفتاری‌‌های فرانسه و بریتانیا استفاده کرد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟