سخنگوی وزارت خارجه ایران: روحانی با ترامپ دیدار نمی‌کند

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«همانطور که قبلا هم اعلام کردیم اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و از تروریسم اقتصادی دست بردارند، می‌توانند به نشست کمیسیون مشترک بازگشته و حرف‌هایشان را بزنند.»

آگهی

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت روحانی در جریان سفر آتی خود به نیویورک با ترامپ دیدار نخواهد کرد.

آقای موسوی روز دوشنبه ۲۵ شهریور در نشست خبری خود در تهران با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار رؤسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست آتی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «نه این دیدار در دستور کار ماست و نه فکر می‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. همانطور که آقای روحانی گفت ما به دیدار برای عکس گرفتن حساب نمی‌کنیم بلکه دیدار باید با دستور کار و نتایج ملموس داشته باشد.»

وی تصریح کرد: «همان طور که قبلا هم اعلام کردیم اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و از تروریسم اقتصادی دست بردارند، می‌توانند به نشست کمیسیون مشترک بازگشته و حرف‌هایشان را بزنند.»

او با این حال ضمن یادآوری برنامه حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در این سفر رئیس جمهوری را همراهی کرده و در آنجا دیدارهایی با مقامات کشورهای «دوست» برقرار خواهد شد.

در مقابل آمریکا حتی پس از حملۀ اخیر حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان و متهم کردن ایران به دست داشتن در این حمله احتمال دیدار ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را منتفی ندانسته است.

کلیان کانوی، مشاور کاخ‌ سفید روز یکشنبه ۲۴ شهریور گفت که اگرچه این حملات به چشم‌انداز برگزاری دیدار دو رئیس جمهور کمکی نکرده اما همچنان احتمال برگزاری چنین دیداری وجود دارد. خانم کانوی اظهار نظر و تصمیم‌گیری درباره این دیدار را به عهده آقای ترامپ گذاشت اما تاکید کرد چه این دیدار برگزار شود و چه نشود، تحریم‌های آمریکا و کارزار «فشار حداکثری» با هدف توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌ی ایران ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

«واکنش حوثی‌ها طبیعی است»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره اتهام دست داشتن تهران در حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان تصریح کرد: «پنج سال است که یمن درگیر جنگ خونین است و ائتلاف سعودی با حمایت کشورهای غربی جنایات گسترده‌ای علیه ملت یمن مرتکب شده است. طبیعی است که مردم و ارتش یمن به این جنایاتها واکنش نشان دهد.»

آقای موسوی خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از مردم یمن و حقوق آنها دفاع می‌کند ولی این که این گونه اقدامات دفاعی به ایران نسبت داده شود، در راستای دروغ حداکثری است که در ادامه ناکامی‌هایشان است.»

پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز اتهام زدن به ایران در این حملات را مصداق «دروغ حداکثری به جای کارزار فشار حداکثری از سوی آمریکا» دانسته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: درهای دیپلماسی را نمی‌بندیم با آمریکا مذاکره دوجانبه نمی‌کنیم

ترامپ: اگر شرایط فراهم شود با روحانی ملاقات می‌کنم

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟