ویرانی‌های گستردۀ طوفان دوریان؛ تلاش هزاران نفر برای فرار از جزایر باهاما

ویرانی‌های گستردۀ طوفان دوریان؛ تلاش هزاران نفر برای فرار از جزایر باهاما
Copyright REUTERS/Marco Bello
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزش باد با سرعت ۲۹۸ کیلومتر در ساعت هزاران خانه را در جزایر باهاما ویران کرد. سطح خرابی‌ها به اندازه‌ای بود که به گفتۀ نخست‌وزیر کشور، این طوفان باهاما را «برای نسل‌ها دچار ویرانی» کرد.

آگهی

صدها تن از بازماندگان طوفان «دوریان» روز جمعه با قایق و هواپیما از جزایر باهاما گریختند و هزاران تن نیز در صف‌های طولانی در بندرها در انتظارند تا سوار کشتی شوند و با دور شدن از این منطقه، خود را از بحران انسانی و پیامدهای فاجعه‌بار این طوفان دور نگه دارند.

طوفان دوریان که قدرتمندترین طوفانی بوده که تا کنون در این منطقه به ثبت رسیده است، اوایل هفته گذشته بسیاری از جزایر کشور باهاما را درنوردید و علاوه بر ویرانی‌های گسترده بویژه در دو جزیره آباکو و گرند باهاما، دست‌کم ۴۳ کشته بر جای گذاشت.

بیشتر اجساد در میان خرابه‌ها و آبگرفتگی‌های ناشی از طوفان یافت شده‌اند. از آنجا که صدها نفر نیز ناپدید شده‌اند و تا کنون جستجوها برای یافتن آنها بی‌نتیجه بوده، انتظار می‌رود شمار مرگ و میرها همچنان افزایش یابد.

طوفان دوریان که از نظر قدرت در گروه ۵ طبقه‌بندی شده است پس از آباکو، به مدت دو روز گرند باهاما را درهم کوباند. وزش باد با سرعت ۲۹۸ کیلومتر در ساعت هزاران خانه را ویران کرد. سطح خرابی‌ها به اندازه‌ای بود که به گفتۀ نخست‌وزیر کشور، این طوفان باهاما را برای نسل‌ها دچار ویرانی کرد.

REUTERS/Dante Carrer

گزارش‌ها حاکی از هرج و مرج گسترده در بندرگاه‌های آباکو و گرند باهاما است و کُند بودن روند تخلیه ساکنان بر اضطراب آنها افزوده است.

خانه‌ها قابل سکونت نیست و کمبود مایحتاج اولیه بشدت احساس می‌شود؛ به همین دلیل جمعیت عظیمی همچنان در ورزشگاههایی که تبدیل به پناهگاه شده‌اند به سر می‌برند.

ساکنان می‌گویند که هیچ مکان امنی در آباکو باقی نمانده و همه چیز نابود شده است. آنهایی که اسناد لازم مهاجرتی دارند، در تلاشند که با کشتی خود را به فلوریدا برسانند.

UK Ministry of Defence/Handout via REUTERS

طوفان دوریان هم اکنون در سواحل اقیانوس اطلسِ آمریکای شمالی در حال حرکت به سمت سواحل نوا اسکوشیا در کانادا است و پیش از رسیدن به کانادا، خسارات بسیاری نیز در کارولینای شمالی بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ خانواده‌ باهامایی پس از فرار از طوفان دوریان به خانه برگشتند

طوفان دورین با گرفتن قربانی در باهاما سواحل آمریکا را در می‌نوردد

طوفان دریایی دوریان جزایر باهاما را تهدید می‌کند