فرانسه و بریتانیا: تلاش‌ها برای تنش‌زدایی با گام سوم ایران ضربه می‌خورد

فرانسه و بریتانیا: تلاش‌ها برای تنش‌زدایی با گام سوم ایران ضربه می‌خورد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه پنج سپتامبر (۱۴ شهریور) از ایران خواست از هرگونه اقدامی که درتضاد با تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است، خودداری کند.

آگهی

فرانسه و بریتانیا روز پنجشنبه پنج سپتامبر (۱۴ شهریور) در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی را مانع تلاش‌ها برای تنش‌زدایی توصیف کردند.

وزارت امور خارجه فرانسه از ایران خواست از هرگونه اقدامی که درتضاد با تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است، خودداری کند. انیس فون درمول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، امروز پنج‌شنبه ۱۴ شهریور در جمع خبرنگاران گفت: «ایران باید از هرگونه اقدامی که مطابق با تعهداتش نیست خودداری کند چراکه می‌تواند مانع تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها شود.»

وی همچنین اعلام کرد که دولت متبوعش تصمیم ایران برای آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی را با شرکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی می‌کند.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که فرانسه به دنبال اختصاص خط اعتباری «۱۵ میلیارد دلاری» به ایران در ازای اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی تهران است. به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی و ایرانی اجرای این طرح منوط به عدم مخالفت آمریکا عنوان شده بود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفته بود که موافقت آمریکا با این طرح «حیاتی» خواهد بود.

بریتانیا: گام سوم تعهدات برجامی ایران ناامید کننده است

همزمان با فرانسه، بریتانیا نیز در روز پنجشنبه «نگرانی» و «یاس» خود را از برنامه ایران در شروع فعالیت سانتریفیوژها برای سرعت بخشیدن به غنی‌سازی اورانیوم ابراز کرد.

وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برنامه ایران برای متوقف کردن محدودیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای بسیار نگران کننده است.»

این سومین گام برای کاهش تعهدات برجامی در زمانیکه ما و شرکای اروپایی و بین‌المللی سخت در تلاش برای کاهش تنش با ایران هستیم ناامید کننده است.
وزارت امور خارجه بریتانیا

در این بیانیه آمده است: «این سومین گام برای کاهش تعهدات برجامی در زمانی که ما و شرکای اروپایی و بین‌المللی سخت در تلاش برای کاهش تنش با ایران هستیم ناامید کننده است.»

رئيس جمهوری ایران شامگاه چهارشنبه ۱۳ شهریور در پایان نشست سران سه قوه، در نشست یک خبری به صورت رسمی از آغاز گام سوم کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام در روز جمعه خبر داد و تصریح کرد که کشورش تمام محدودیت‌های موجود در برجام در بخش تحقیق و توسعه را کنار خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

خروج آمریکا از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ و بازگشت تحریم‌ها، نقطه آغاز افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا بود که با لغو معافیت چند کشور از خرید نفت ایران به منظور به صفر رساندن صادرات نفت این کشور اوج گرفت. ایران در نخستین سالگرد خروج ایالات متحده از تعهد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به اروپایی‌ها مهلت ۶۰ روزه نخست را اعلام کرد که با اتمام این مهلت و تامین نشدن خواسته‌های تهران، همزمان با گام دوم کاهش تعهدات برجامی، ایران فرصت ۶۰ روزه دوم خود را نیز به اروپایی‌ها اعلام کرد که این فرصت در روز جمعه به پایان می‌رسد.

نخستین گام کاهش تعهدات برجامی ایران، عبور از محدودیت میزان نگهداری مواد هسته‌ای و آب‌سنگین بود به طوریکه در تاریخ ۱۰ تیر، محمد جواد ظریف، تایید کرده بود ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. در گام دوم، ایران در تاریخ ۱۶ تیر، سطح غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد رساند که فراتر از سطح توافق سال ۲۰۱۵ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مقرر در برجام فراتر رفته است

موگرینی: برجام نباید قربانی توافق جدید با ایران شود

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد