حرکت معکوس دلار آزاد و رسمی؛ نیم‌نگاه بازار ارز به مذاکرات پاریس

حرکت معکوس دلار آزاد و رسمی؛ نیم‌نگاه بازار ارز به مذاکرات پاریس
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با ادامه صعود نرخ رسمی فروش دلار آمریکا در سامانه سنا، نرخ ارز در بازار آزاد تهران طی معاملات روز یک‌شنبه سیر نزولی به خود گرفت.

آگهی

همزمان با ادامه صعود نرخ رسمی فروش دلار آمریکا در سامانه سنا، نرخ ارز در بازار آزاد تهران طی معاملات روز یک‌شنبه سیر نزولی به خود گرفت.

بانک مرکزی روز یکشنبه نرخ فروش دلار در سامانه رسمی سنا را ۵۰ تومان دیگر افزایش و به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رساند. این نرخ در پایان معاملات هفته کاری گذشته ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

با این وجود نرخ دلار که طی معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان فراتر رفته بود، طی خرید و فروش‌های بعدازظهر روز یک‌شنبه سیر نزولی به خود گرفت و به کمتر از ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

این افت در شرایطی رخ داد که با وجود نزدیک شدن به پایان مهلت ایران به اروپا در جهت اجرای گام سوم برجام، وزیر خارجه ایران از سفر روز دوشنبه معاونش، عباس عراقچی و مسئولان بانک مرکزی ایران به فرانسه برای مذاکره در مورد کارکرد ساز و کار مالی اروپا برای حمایت از اقتصاد ایران خبر داد.

آقای عراقچی نیز در آستانه سفر به پاریس، از افزایش انعطاف آمریکا در خصوص تحریم نفتی ایران خبر داد و بر همین اساس از طرف‌های اروپایی خواست یا با جلب رضایت آمریکا از ایران نفت خریداری کنند و یا اعتبار صادراتی به ایران اعطاء کنند.

همزمان با حاکم شدن فضای خوش‌بینی نسبت به گشایش ارزی میان ایران و اروپا، رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه هم از نظارت مستمر رهبر ایران بر بازار ارز خبر داده و مدعی شده که آقای خامنه‌ای بارها نسبت به سوء مدیریت توزیع ارز به دولت و قوه قضاییه تذکر داده و مسئله را پیگیری کرده است.

در همین حال، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز ضمن تاکید بر جهش غیرمتعارف نرخ ارز بر مبنای عوامل روانی اعلام کرده که از دیدگاه اقتصاددانان قیمت واقعی ارز از رقم‌های کنونی کمتر است.

در پی افت نرخ دلار در بازار آزاد تهران و با وجود تعطیلی آخر بازار جهانی طلا، در بازار سکه و طلای تهران نیز قیمت تمام سکه طلا با ۴۰ هزار تومان کاهش به ۴ میلیون ۱۱۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۴۱۰ هزار تومان پایین آمد.

قیمت جهانی هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه گذشته با ۷ دلار و ۵۰ سنت کاهش به هزار و ۵۱۹ دلار و ۶۰ سنت رسیده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟

تجربه‌های اروپایی؛ دندان‌پزشکان در کدام کشورهای اروپایی درآمد بیشتری دارند؟