جودو قهرمانی جهان؛ شکست مشکوک سعید مولایی در نیمه نهایی و نخستین قهرمانی اسرائیل

جودو قهرمانی جهان؛ شکست مشکوک سعید مولایی در نیمه نهایی و نخستین قهرمانی اسرائیل
جودو قهرمانی جهان؛ شکست مشکوک سعید مولایی در نیمه نهایی و نخستین قهرمانی اسرائیل Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بهترین فن روز چهارم مسابقات یک «کاتا گورما» زیبا و منحصر به فرد بود که سعید مولایی، جودوکار ایرانی مقابل حریف پرتغالی به اجرا درآورد.

آگهی

چهارمین روز از رقابت های جهانی جودو در توکیو با کسب نخستین مدال طلا برای فرانسه و اسرائیل همراه بود. جودوکاران مردان اسرائیلی برای کسب مدال قهرمانی جهان چندین دهه پشت دری مانده بودند که در نهایت بدست ساگی موکی باز شد.

بهترین جودوکار مرد

این ورزشکار اسرائیلی در حالی به نخستین مدال طلای جهانی خود دست یافت که سعید مولایی رقیب ایرانی اش و دارنده رنکینگ یک جهانی در نیمه نهایی نتیجه را به ورزشکاری از بلژیک واگذار کرده بود.

موکی، مرد شماره دو رنکینگ جهانی در نیمه نهایی با امتیاز وازاری حریفی از مصر را به راحتی شکست داد تا در مبارزه نهایی با ماتیاس کاس از بلژیک روبرو شود که برای راهیابی به این مرحله از سد حریف ایرانی گذشته بود.

جودوکار اسرائیلی در فینال وزن منهای ۸۱ کیلوگرم کار دشواری پیش رو نداشت. او ابتدا یک وازاری را به نام خود ثبت کرد و سپس با فن «سئوی ناگه» امتیاز ایپون را به سادگی گرفت و کار را تمام کرد.

ساگی موکی پس از دریافت مدال طلا از دستان رئیس انجمن جهانی فدراسیون های ورزشی بین المللی گفت: «تیم مردان اسرائیل تاکنون قهرمان جهان نداشت. مربی من سال ۱۹۹۵ در توکیو مدال نقره دریافت کرده بود. از کسب این پیروزی بسیار خوشحالم و حالا من قهرمان جهان شده ام، نخستین قهرمانی جهان برای من و تیم مردان اسرائیل که مایه افتخار است.»

بهترین جودوکار زن

اما عنوان بهترین ورزشکار زن روز چهارم مسابقات به کلاریس آگبنیونو از فرانسه رسید. جودوکار فرانسوی با کسب چهارمین مدال جهانی نام خود را در تاریخ ورزش کشورش ماندگار کرد.

مبارزه نهایی وزن منهای ۶۳ کیلوگرم زنان فرصتی مناسب برای میکو تاشیرو ژاپنی بود تا انتقام شکست در فینال مسابقات جهانی سال گذشته را از آگبنیونو بگیرد اما موفق به این کار نشد. جودوکار فرانسوی برغم داشتن یک اخطار بیشتر از حریف ژاپنی در نهایت با امتیاز وازاری پیروز از تاتامی خارج شد.

کلاریس آگبنیونو پس از دریافت مدال طلای خود از دستان رئیس فدراسیون جودوی کشورش گفت: «فوق العاده است حتی تصورش را هم نمی توانم بکنم. از کسب این موفقیت بسیار خوشحالم. وقتی در مبارزات صبح به راحتی پیروز شدم همه تصور کردند که ادامه راه همه به همین سادگی است اما نیمه نهایی و فینال به واقع دشوار بود. برای من مبارزات تا مرحله یک چهارم و حتی نیمه نهایی تا حدی قابل پیش بینی بود اما فینال چیز دیگری بود. مبارزه با میکو تاشیرو که یکی از بهترین های این وزن است سخت و دشوار بود، از او هم تشکر می کنم.»

بهترین فن

بهترین فن روز چهارم مسابقات یک «کاتا گورما» زیبا و منحصر به فرد بود که سعید مولایی، جودوکار ایرانی مقابل حریف پرتغالی به اجرا درآورد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جودو؛ رکورد سریع ترین امتیاز ایپون در گرند پری تاشکند به ثبت رسید

کوراش: تبدیل کُشتی مردمی و باستانی به یک رشته ورزشی مدرن

جودو؛ گرند اسلم ابوظبی با برتری تیمی روسیه به پایان رسید