آغاز عقب‌نشینی نیروهای کرد از مناطق مرزی ترکیه در شمال سوریه

آغاز عقب‌نشینی نیروهای کرد از مناطق مرزی ترکیه در شمال سوریه
Copyright Reuters/File PHOTO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های کرد در شمال شرق سوریه روز سه شنبه ۲۷ اوت آغاز عملیات عقب‌نشینی نیروهای خود را از ناحیه مرزی با ترکیه اعلام کردند.

آگهی

مقام‌های کرد در شمال شرق سوریه روز سه شنبه ۲۷ اوت آغاز عملیات عقب‌نشینی نیروهای خود را از ناحیه مرزی با ترکیه اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و بنابر اعلام مقامات کرد، مقدمات عملیات عقب‌نشینی با برچیدن شماری از استحکامات زمینی و تخلیه یک گروه از یگان‌های مدافع خلق کرد در منطقه راس‌العین و همینطور تل ابیض انجام شده است. این اقدام کردها در چارچوب طرح ایجاد «منطقه امن» مشترک مورد توافق ترکیه و آمریکا صورت می‌پذیرد.

به موجب این طرح که پیش از این به وسیله واشنگتن پیشنهاد شد و مورد توافق ترکیه قرار گرفت، یک منطقه امن به طول ۳۲ کیلومتر در خاک سوریه ایجاد می‌شود تا حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه و شاخه نظامی آن ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) از مرز ترکیه دور نگاه داشته شوند.

ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک را «تروریست» می‌داند و از آمریکا می‌خواهد روابط خود را با کردهای «ی‌پ‌گ»، که به زمان جنگ این نیروها با داعش در سوریه باز می‌گردد، متوقف کند. نیروهای نظامی ترکیه پیش از این دو بار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به مناطق شمالی سوریه وارد شدند تا شبه‌نظامیان کرد را از نواحی مرزی با خود بیرون برانند.

کردهای سوریه از زمان آغاز بحران و جنگ داخلی در این کشور از سال ۲۰۱۱، عمدتا از این جنگ بر کنار ماندند ودر نواحی شمالی منطقه‌ای نیمه خودمختار تشکیل دادند.

هنوز جزییات منطقه امن جدید به روشنی معلوم نیست و تاریخ دقیقی برای برپایی رسمی آن عنوان نشده است.

آغاز عملیاتی تشکیل منطقه امن در شمال سوریه در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه اعلام کرد قصد دارد بار دیگر نظامیان این کشور را به مناطق شمالی سوریه اعزام کند و در شرق رودخانه فرات در منطقه‌ای که در کنترل شبه‌نظامیان کرد عضو یگان مدافع خلق موسوم به «ی‌پ‌گ» است، دست به عملیات بزند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار اردوغان به آمریکا: در مقابل ارسال سلاح به گروه‌های کردی در سوریه ساکت نمی‌مانیم

ارتش سوریه از سرنگونی سه پهپاد «گروه‌های تروریستی» خبر داد

در حمله هوایی در مرز سوریه و عراق «۲۳ شبه نظامی مورد حمایت ایران» کشته شدند