مایک پنس: بی احترامی چین به قوانین هنگ کنگ تجارت با پکن را دشوار می‌کند

مایک پنس: بی احترامی چین به قوانین هنگ کنگ تجارت با پکن را دشوار می‌کند
Copyright Gage Skidmore
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گلوبال تایمز، ارگان حزب حاکم چین در سرمقاله خود نوشت که «نخبگان» در ایالات متحده نمی‌توانند بر تصمیمات چین درباره هنگ کنگ تاثیر بگذارند.

آگهی

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا عصر دوشنبه به چین هشدار داد که حتی با وجود اعتراضات فراگیر، پکن باید به یکپارچگی قوانین هنگ کنگ احترام بگذارند.

او که در کلوپ اقتصادی دیترویت سخنرانی می‌کرد، ضمن تکرار سخنان روز یکشنبۀ دونالد ترامپ، تاکید کرد که اگر خشونت‌ها در قلمرو پیشین بریتانیا ادامه یابد تجارت چین و آمریکا با دشواری‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

آقای پنس گفت: «برای آنکه ایالات متحده با چین معامله کند، ضروریست که پکن به تعهداتش پایبند باشد. این کار را نیز باید با پایبندی به تعهدات سال ۱۹۴۸ میلادی آغاز کند و به یکپارچگی قوانین هنگ کنگ که در اعلامیه مشترک چین و بریتانیا به آن اشاره شده، احترام بگذارد.»

آقای پنس همچنین از چین و معترضان هنگ کنگی خواست تا اختلافات خود را به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه گذشته از چین خواسته بود که برای حل بحران هنگ کنگ، به روشی «انسان‌دوستانه» روی آورد و تاکید کرده بود که این کار «به نفع» توافقات تجاری پکن‌واشنگتن است.

در واکنش به این سخنان رئیس جمهوری آمریکا، روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین در سرمقاله خود نوشت که «نخبگان» در ایالات متحده نمی‌توانند بر تصمیمات چین درباره هنگ کنگ تاثیر بگذارند.

این روزنامه افزود که پکن امیدوار است نیروهای داخلی هنگ کنگ بتوانند با پشتیبانی دولت مرکزی چین نظم را به این منطقه برگردانند و هشدار داد که اگر هنگ کنگ موفق به کنترل اوضاع نشود، تنها گزینۀ باقی مانده «مداخله شدید» دولت مرکزی چین خواهد بود.

در سرمقالۀ گلوبال تایمز آمده است: «گفتگوهای چین و آمریکا برای حل اختلافات تجاری خود پیش از این نیز دشوار بوده است... نخبگان و افکار عمومی در ایالات متحده باید بدانند که اگرچه آنها توانایی تحریک معترضان تندروی هنگ کنگ را دارند و می‌توانند بازگرداندن نظم به این منطقه را سخت کنند اما قطعا نمی‌توانند بر تصمیمات پکن درباره وضعیت هنگ کنگ تاثیر بگذارند.»

معترضان هنگ کنگی که صدها هزار تن از آنها یکشنبه گذشته با وجود بارش شدید باران به خیابان‌ها آمدند، اعلام کرده‌اند که خود را برای برگزاری راهپیمایی‌هایی بزرگتر آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس اجرایی هنگ‌ کنگ معترضان را به تلاش برای «براندازی» متهم کرد

ادامه درگیری‌ها در هنگ کنگ؛ معترضان جاده اصلی در منطقۀ کاولون را بستند

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها