نفتکش توقیف شده ایرانی سرانجام جبل‌الطارق را ترک کرد

 نفتکش توقیف شده ایرانی سرانجام جبل‌الطارق را ترک کرد
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نفتکش ایرانی ۴۵ روز پیش از سوی دولت محلی جبل‌الطارق توقیف شد چرا که گمان می‌رفت مقصد این نفتکش سوریه است.

آگهی

نفتکش توقیف شده ایرانی «گریس۱» که به «آدریان دریا» تغییر نام داده است پس از حدود یک‌ ماه و نیم توقیف سرانجام جبل‌الطارق را ترک کرد.

اطلاعات ترافیک دریایی نشان می‌دهد که این نفتکش ساعت ۱۱ شب به وقت محلی جبل‌الطارق را ترک کرده است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا با انتشار توئیتی اعلام کرد که این نفتکش پس از ۴۵ روز جبل‌الطارق را ترک کرده است. سفیر ایران ساعاتی قبل از اعلام حرکت نفتکش نوشته بود که دو تیم مهندسی متخصص به جبل‌الطارق رسیده‌اند تا نفتکش بتواند آماده حرکت شود.

نفتکش ایرانی ۴۵ روز پیش از سوی دولت محلی جبل‌الطارق توقیف شد زیرا گمان می‌رفت مقصد این نفتکش سوریه است.

توقیف ۴۰ روزه نفتکش ایرانی سرانجام در روز ۱۵ اوت با تصمیم دادگاه جبل‌الطارق پایان یافت. دولت جبل‌الطارق می‌گوید که ایران تضمین کرده است که این نفتکش به سوریه نمی‌رود.

با این حال این تنها مشکل پیش روی نفتکش ایرانی نبود چرا که واشنگتن در روز رفع توقیف این نفتکش خواستار ادامه توقیف آن شد. با این حال تقاضای آمریکا برای ممانعت از رفع توقیف این نفتکش مورد قبول مقامات جبل‌الطارق قرار نگرفت و یکشنبه شب این نفتکش با نام جدید به سوی آبهای بین‌المللی حرکت کرد.

دادگاه جبل‌الطارق در پاسخ به درخواست آمریکا گفته بود که نمی‌تواند این درخواست را اعمال کند زیرا بر اساس قانون اتحادیه اروپا عمل می‌کند و رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که در جبل‌الطارق نیز قابل اعمال است بسیار محدودتر از آن چیزی است که در آمریکا اعمال می‌شود.

توقیف نفتکش ایرانی از سوی مقامات جبل‌الطارق به افزایش تنش میان ایران و غرب و بویژه بریتانیا انجامید و دو هفته پس از این توقیف، سپاه پاسداران نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرد.

با آزادی نفتکش ایرانی انتظار می‌رود که راه برای رفع توقیف نفتکش بریتانیایی هموار شده باشد. سفیر ایران در بریتانیا در گفتگو با اسکای‌نیوز و با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی و بریتانیایی گفته بود: «حل دو موضوع از هم جداست ولی آزادی سریع کشتی ایرانی به حل مشکل دیگری کمک می‌کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو : آزاد شدن نفت‌کش ایرانی مایه تأسف است

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟