برادر رهبر طالبان در انفجار پاکستان کشته شد

انفجار بمب در مسجدی واقع در ایالت بلوچستان پاکستان
انفجار بمب در مسجدی واقع در ایالت بلوچستان پاکستان Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این حادثه که گفته می شود منشا آن یک بمب دست ساز بوده در منطقه بلوچستان، یکی از استان های جنوب غرب پاکستان روی داده است. بر اساس این گزارش بمب زیر منبر امام جماعت مسجد جاسازی و با هدایت از راه دور فعال و منفجر شده است.

آگهی

در پی انفجار بمبی داخل یک مسجد در کویته پاکستان دست کم چهار نفر کشته و بیش از بیست تن زخمی شدند. به گفته منابع نزدیک به طالبان حافظ احمد الله برادر ملا هبت الله، رهبر این گروه اسلامگرا و فعال در افغانستان یکی از قربانیان این حادثه بوده است. گفته می‌شود پسر هبت آلله آخوند زاده، رهبر طالبان هم در جریان این حادثه مجروح شده است. خود شخص ملا هبت الله آخوند زاده در زمان حادثه در داخل مسجد نبوده است.

این حادثه که گفته می‌شود منشا آن یک بمب دست ساز بوده در منطقه بلوچستان، یکی از استان‌های جنوب غرب پاکستان روی داده است. بر اساس این گزارش بمب زیر منبر امام جماعت مسجد جاسازی و با هدایت از راه دور فعال و منفجر شده است.

رئیس پلیس منطقه بلوچستان با تایید جزئیات این انفجار اعلام کرده است که دو نفر از جمله امام جماعت مسجد در این حادثه کشته و بیست و پنج تن دیگر نیز متحمل جراحت شده‌اند.

یک منبع دیگر پلیس پاکستان از شهرک کُچلاغ واقع در حومه شمالی کویته، مرکز ایالت بلوچستان و نزدیک به مرز با افغانستان به عنوان محل وقوع انفجار یاد کرده است. تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

بلوچستان، هم مرز با ایران و افغانستان است و از آن به عنوان بزرگترین و فقیرترین ایالت های پاکستان نام می‌برند. این منطقه هر از چند گاهی به صورت پراکنده صحنه وقوع درگیری و خشونت‌هایی است که توسط جدایی طلبان محلی و گروه‌های جهادی دامن زده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حمله‌ای انتحاری پیش از این در ماه آوریل جان بیش از بیست نفر را در ایالت بلوچستان گرفته بود. مسئولیت این حمله به طور همزمان از سوی گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش و یک شاخه از نیروهای طالبان پاکستان برعهده گرفته شد.

انفجار در شهر کویته پاکستان و کشته شدن برادر رهبر طالبان در حالی رقم خوره که نمایندگان این گروه اسلامگرا مدت‌هاست در قطر با فرستادگان آمریکا بر سر توافق صلح در افغانستان مشغول مذاکره‌اند.

این انفجار در واقع همزمان با دیدار روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با مشاوران ارشد خود در زمینه صلح با طالبان در افغانستان روی داده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این دیدار جزئیات توافقی را با مشاورانش بررسی کرد که قرار است به یک راه حل سیاسی در افغانستان و نیز خارج شدن نظامیان آمریکایی از این کشور منجر شود.

زلمی خلیل زاد پیش از این در پایان نه جلسه گفتگو با نمایندگان طالبان اعلام کرده بود که پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات صلح حاصل شده است. به گفته فرستاده آمریکا در افغانستان در پی این توافق طالبان متعهد می‌شود که ارتباط خود را به طور کامل با القاعده قطع کند و از فعالیت گروه‌های اسلامگرای افراطی در خاک افغانستان جلوگیری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاکستان؛ انفجار در مسجد سنی‌ها در کویته ۲ کشته و ۱۴ زخمی بر جای گذاشت

هزاره‌های پاکستان از ترس حملات تروریستی در خفا زندگی می‌کنند

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند