آلودگی هوا در حد «کشیدن یک پاکت سیگار در روز» به ریه‌ها آسیب می‌زند

آلودگی هوا در حد «کشیدن یک پاکت سیگار در روز» به ریه‌ها آسیب می‌زند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میزان استاندارد آلاینده‌ها براساس سازمان جهانی بهداشت ۱۰ واحد در میلیارد و در هوای تهران به طور متوسط ۳۲ واحد یا به عبارتی بیش از سه برابر استاندارد جهانی است.

آگهی

مطالعه جدیدی که به طور مشترک در سه دانشگاه واشنگتن، کلمبیا و بوفالو در ایالات متحده صورت گرفته نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز به ریه‌ها آسیب زده و سبب بروز آمفیزم شود.

در حالی که پژوهش‌های پیشین نیز ارتباط میان آلاینده‌های هوا با برخی از بیماری‌های ریوی و قلبی را به روشنی نشان داده‌اند اما مطالعه جدید حاکی از آن است که مساله آلودگی هوا بویژه در مورد برخی گازهای آلاینده از جمله «اُزن» بسیار جدی‌تر است و میزان آسیب‌های ریوی در کسانی که در معرض این مواد هستند بسیار زیاد است.

آمفیزم به معنی نابودی بافت ریوی است که منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیواره کیسه‌های هوایی آن می‌گردد. این مساله سبب کاهش سطح تنفس، بروز مشکلاتی در جذب اکسیژن و تنگی نفس می‌شود. این بیماری در افراد سیگاری شایع است و پیشرفت آن به میزان تعداد سیگارهای کشیده شده در روز و مدت زمان استعمال دخانیات بستگی دارد. آمفیزم در نهایت می‌تواند به بیماری مزمن انسدادی ریه منجر گردد.

بیماری‌های دستگاه تنفس پس از بیماری‌های قلبی‌عروقی بالاترین عامل مرگ و میر در جهان هستند که سالانه بیش از ۵ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشند. به عبارت دیگر از هر ۱۰ مرگ یکی به دلیل بیماری‌های دستگاه‌ تنفس رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دکتر جوئل کافمن، استاد دانشگاه واشنگتن و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در این باره گفت: «ما از دیدن اثرات آلودگی هوا بر پیشرفت آمفیزم بسیار شگفت‌زده شدیم. کشیدن سیگار شناخته‌شده‌ترین عامل آمفیزم است اما با توجه به اسکن‌های ریه در افراد غیرسیگاری دریافتیم که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند اثرات مشابهی ایجاد کند و بسیار آسیب‌زننده است.»

این تحقیق بر روی داده های تصاویرسی‌تی اسکن از قفسه سینه بیش از ۷۰۰۰ نفر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی در شش کلان شهر ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است.

این پژوهشگران دریافته‌اند که اگر فردی در محیطی که در آن ۳ واحد در میلیارد اُزن در هوا وجود دارد به مدت ۱۰ سال تنفس کند، میزان بروز آمفیزم در او با فردی که به مدت ۲۹ سال روزانه یک پاکت سیگار کشیده برابری می‌کند. آنها این تحقیق را در مناطقی که مجموع گازهای آلاینده ۱۰ تا ۲۵ واحد در میلیارد بوده انجام داده‌اند.

میزان استاندارد آلاینده‌ها براساس سازمان جهانی بهداشت ۱۰ واحد در میلیارد است. این میزان در هوای تهران به طور متوسط به ۳۲ واحد یا به عبارتی بیش از سه برابر استاندارد جهانی می رسد.

این محققان در پایان نتیجه‌گیری کرده‌اند که با توجه به تغییرات اقلیمی، گسترش فعالیت‌های صنعتی و افزایش دمای زمین میزان اُزن و دیگر آلاینده‌ها به شدت در حال افزایش است. این مساله می‌تواند سبب تشدید بحران سلامت و افزایش میزان مرگ‌های زودهنگام در جوامع شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلودگی هوا در نپال برای نخستین بار مدارس را به تعطیلی کشاند

سیگار کشیدن در پارک‌ها و سواحل کالیفرنیای آمریکا ممنوع می‌شود

راست‌آزمایی یک باور سیگاری‌ها؛ آیا سیگار کشیدن شما را لاغر نگه می‌دارد؟