حیرت کاربران اینترنت از انتشار یک ویدئوی «جعل عمیق» با محوریت تام کروز

تام کروز
تام کروز Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این ویدئو هرکجا هیدر از تام‌کروز صحبت می‌کند به ناگهان اجزای صورت و حالاتش نیز به شکل وی در می‌آید.

آگهی

انتشار یک ویدئوی دستکاری شده با استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به «جعل عمیق» یا Deepfake باعث بروز شگفتی در میان کاربران اینترنتی شده است.

ویدئو‌های جعل عمیق ویدئوهایی هستند که در آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی فیلم‌ها به نحوی تغییر داده می‌شوند که گویا فرد در حال بیان اظهارات یا اجرای حرکاتی است که در دنیای واقعی هرگز آن‌ها را انجام نداده است. در واقع نقش فناوری جعل عمیق در دستکاری در دنیای ویدئو، تقریبا مشابه نقش فتوشاپ در دنیای تصویر است.

این دستکاری در ویدئوها در صورت صحیح انجام شدن می‌توانند تشخیص واقعی بودن ویدئو را برای بینندگان بی‌نهایت دشوار سازند. از این جهت ناظران از مدت‌ها پیش نسبت به فراگیر شدن این فناوری و تبعات مخدوش شدن واقعیت و جعل هشدار داده‌اند.

در جدیدترین این ویدئوها که توسط یک اکانت یوتیوب به نام Ctrl Shift Face ساخته شده است، یکی از برنامه‌های بیل هیدر بازیگر هالیوودی دستمایه تولید ویدئوی جعل عمیق قرار گرفته است. در این برنامه که اصل آن متعلق به یک گفتگوی تلویزیونی در سال ۲۰۰۸ است، بیل هیدر در حال تعریف خاطره از اولین ملاقات خود با تام کروز دیگر بازیگر سینما در جلسه سناریو‌خوانی دیده می‌شود. در این ویدئو هرکجا هیدر از تام‌کروز نقل می‌کند به ناگهان اجزای صورت و حالاتش نیز به شکل وی در می‌آید.

این اکانت یوتیوبی پیشتر یک ویدئوی دیگر از جعل عمیق با حضور آرنولد شوارتزنگر بازیگر دیگر سینما ساخته بود.

عملکرد فناوری جعل عمیق مبتنی بر پردازش فیلم‌ها و تصاویر قبلی موجود از شخصیت‌ها است. هرچه میزان محتوای پیشین بیشتر باشد و بتوان از ویدئوهای بیشتری از افراد استفاده کرد، نتیجه واقعی‌تر و محتوای جعلی حقیقی‌تر به نظر خواهند آمد. از همین رو بازیگران سینمایی که میلیون‌ها فریم ویدئو و عکس از آنها وجود دارد، هدف مناسب‌تری برای ساخت ویدئوهای تقلبی به شمار می‌آیند.

فناوری جعل عمیق نخستین بار در سال ۲۰۱۷ توسط کاربری ناشناس در سایت ردیت به کار گرفته شد. در آن ویدئوها، شماری از بازیگران سرشناس هالیوودی در حال برقرار کردن رابطه جنسی دیده می‌شدند.

هرچند تقلبی بودن این ویدئوها در همان ابتدا فاش شد با این حال با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، تشخیص اصل بودن ویدئوها روز به روز سخت‌تر شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیام کریسمس «جعل عمیق» از ملکه بریتانیا جنجال‌ساز شد

فن‌آوری تازه تشخیص هویت در فرودگاه آتن: اسکن صورت به جای پاسپورت

عینک‌ تشخیص چهره به کمک پلیس چین می‌آید