قطار تهران-آنکارا پس از چهار سال توقف دوباره به راه افتاد

قطار تهران-آنکارا پس از چهار سال توقف دوباره به راه افتاد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قطار تهران- آنکارا پس از چهار سال توقف دوباره راه‌ اندازی شد و ۱۸۸ مسافر این مسیر روز شنبه ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) به آنکارا رسیدند.

آگهی

قطار تهران- آنکارا پس از چهار سال توقف دوباره راه‌اندازی شد و ۱۸۸ مسافر این مسیر روز شنبه ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) به آنکارا رسیدند. با این حال جاهد تورهان، وزیر حمل ونقل و زیرساخت ترکیه نیز اعلام کرد که این خط به‌طور رسمی از تاریخ ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) آغاز به‌کار می‌کند.

انفجار مین در مسیر حرکت یکی از قطارهای مسیر تهران- آنکارا در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ باعث لغو حرکت قطارهای این مسیر شد. ترکیه این حمله را به گروه پ.کا.کا نسبت می‌دهد. در این حادثه به کسی آسیبی وارد نشد.

یک ماه پس از این حادثه شرکت رجا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که حرکت قطارهای بین‌المللی ایران به سوی ترکیه و بالعکس به دلیل بازسازی خطوط ریلی در کشور همسایه (ترکیه) تا اطلاع‌ثانوی متوقف است. توقفی که چهار سال به طول کشید.

نخستین قطار این مسیر روز ۱۶ مرداد ۱۳۹۸، تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد. وزیر حمل و نقل ترکیه درباره جزییات این مسیر به خبرگزاری آناتولی گفت: «این سفرها یک روز در هفته انجام خواهد شد و مدت آن ۵۷ ساعت خواهد بود. سفرهای وان-تبریز نیز پس از سه سال وقفه دوباره آغاز شد.»

طبق گفته مقام‌های ترکیه، پنج واگن از این قطار به شرکت رجای ایران و پنج واگن دیگر آن نیز به شرکت سهامی عام خطوط ریلی ترکیه تعلق دارد.

ایرنا
نخستین قطار مسیر تهران به آنکاراایرنا

مسیر حرکت چگونه است؟

این قطار همچنین از ایستگاه تبریز نیز مسافرگیری می‌کند و سپس به سمت ایستگاه مرزی رازی حرکت می‌کند، مسافران در ایستگاه رازی از قطار پیاده شده و تشریفات گمرک و گذرنامه (خروج از ایران) را انجام می‌دهند، سپس قطار به سمت ایستگاه مرزی کاپیکوی در راه‌آهن ترکیه حرکت کرده و در این ایستگاه نیز مسافران از قطار پیاده شده و تشریفات گمرک و گذرنامه (ورود به کشور ترکیه) را انجام خواهند داد و بر اساس توقفات مرزی و تشریفات اعلام شده در هر ایستگاه، حدود دو ساعت این مراحل طول می‌کشد. قطار پس از حرکت از ایستگاه کاپیکوی وارد ایستگاه وان می‌شود. مدت زمان حرکت مسیر تهران-وان حدود ۲۴ ساعت تخمین زده می‌شود.

میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه‌آهن درباره این مسیر اضافه می‌کند: «قطار تهران-آنکارا به‌صورت ترکیبی از تهران تا دریاچه وان با واگن‌های کشور ایران حرکت می‌کند، سپس برای عبور از دریاچه وان از قایق‌های فری‌بُت‌ و آن سوی دریاچه تا آنکارا نیز از واگن‌های کشور ترکیه استفاده می‌شود.»

ایرنا
نخستین قطار مسیر تهران به آنکارا که روز ۱۶ مرداد حرکت کردایرنا

قیمت بلیت چقدر است؟

طبق گفته مقام‌های ایران، قیمت بلیت یکسره قطار در حال حاضر برای بزرگسالان معادل ۷۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان و برای خردسالان معادل ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است اما با توجه به این‌که بلیت این قطار بر اساس قوانین بین‌المللی راه‌آهن های خاورمیانه بوده و بر مبنای یورو است، قیمت بلیت برای مسافران مطابق قیمت روز یورو محاسبه شده و رقم ثابتی ندارد.

پیش از این نرخ بلیت قطار تهران - آنکارا به یورو ۴۳ و بلیت تهران - وان ۲۰ یورو اعلام شده بود.

همچنین مقام‌های ایرانی در زمان راه اندازی قطار مسیر تهران-وان در تیر ماه گذشته قیمت بلیت آن را با تخفیف‌هایی که آن را «قابل ملاحظه» می‌دانند، در مسیر رفت یا برگشت (بلیت یکسره) به میزان ۲۲۵ هزار تومان برای بزرگسالان و ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرده بودند.

معاون شرکت راه آهن ایران در این زمینه گفته بود: «از شرکت‌ها خواسته‌ایم در گام اول تخفیفی اعمال کنند و این تخفیف‌ها به صورت ریالی است.» طبق گفته مسئولان راه آهن ایران این تخفیف‌ها موقت است.

قطار در چه روزی حرکت می‌کند؟

چهارشنبه هر هفته یک قطار از تهران در ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه شب به سمت آنکارا حرکت می کند و روز شنبه به پایتخت ترکیه می‌رسد. همزمان با این قطار در همان روز، یک قطار دیگر از آنکارا راهی تهران می‌شود. از سوی دیگر واگن‌های این قطار چهار تخته و چهار ستاره است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: ترکیه واردات نفت از ایران را متوقف کرد

سفر رئیسی به آنکارا؛ روسای جمهوری ایران و ترکیه دو ساعت خصوصی ملاقات کردند

حادثه ریلی در هند؛ قطار باری ۷۰ کیلومتر را بدون راننده و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت طی کرد