توصیه رهبر ایران به فرزندآوری بیشتر: در آمریکا ۱۵ تا ۲۰ فرزند می‌آورند

توصیه رهبر ایران به فرزندآوری بیشتر: در آمریکا ۱۵ تا ۲۰ فرزند می‌آورند
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این نخستین بار نیست که رهبر ایران بر افزایش جمعیت کشور تأکید می‌ کند. وی پیش از این گفته بود که جمعیت ایران باید به بیش از ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

آگهی

رهبر ایران گفته است که افزایش فرزند در ایران باید به صورت یک «فرهنگ» در بیاید.

سید علی خامنه‌ای در توصیه به فرزندآوری بیشتر گفته است: «خدای متعال از مسلمان‌ها خواسته که زیاد بشوند [...] واقعا هم این جور است که اگر چنانچه عدد ملت مسلمان -حالا در یک کشور اسلامی مثل کشور ایران یا در فضای اسلامی مثل امت اسلامی- زیاد باشد، این زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد.»

پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر ایران با انتشار این مطالب یادآوری کرده که این اظهارات رهبر در واقع سخنان او در دیدار با گروهی از زوج‌های جوان در فروردین ماه گذشته بوده که تازه منتشر می‌شود.

به نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر ایران گفته است: «وقتی که عده زیاد است، افراد صالح در آن قهرا زیادترند، توانایی‌ها قهرا بیشتر است، نیروی انسانی قهرا راقی‌تر است. [...] جمعیت کم، مقهور واقع میشود. امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیت‌های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته‌اند. چین یک نمونه‌ است، هند یک نمونه‌ است. با این که مشکلاتی هم دارند اما در عین حال خود این جمعیت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفقیت‌هایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا کند؛ این که من تکرار می‌کنم، تأکید می‌کنم، به خاطر این است.»

بیشتر بخوانید:

همانگونه که خود رهبر ایران گفته، این نخستین بار نیست که وی بر افزایش جمعیت کشور تأکید می‌کند. وی پیش از این گفته بود که جمعیت ایران باید به بیش از ۱۵۰ میلیون نفر برسد. آقای خامنه‌ای در توضیح عملی نشدن این سیاست گته است: «امروز در کشور ما مردم گوش می‌کنند، حرفی ندارند. آن کسانی که این حرف به آنها می‌رسد، حرفی ندارند و گوش می‌کنند. منتها مسئولینی که بایستی عملا دنبال کنند و زمینه‌ها را فراهم کنند، آن کار لازم را انجام نمی‌دهند. مسئولین [رده] بالا می‌گویند قبول داریم اما مسئولین میانی درست عمل نمی‌کنند. به هر حال افزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید.»

«در آمریکا خانواده‌ای ۱۵ تا ۲۰ فرزند دارند»

علی خامنه‌ای در توضیح فرزند‌آوری با اشاره به آمریکا گفته است: «در بعضی از کشورهای غربی ــ مثلا در آمریکا ــ خانواده‌ای پانزده تا بچه دارند، بیست تا بچه دارند و از این قبیل، تشویق [هم] می‌شوند و هیچ کس مذمتشان نمی‌کند. اما نوبت به کشور ما که می‌رسد، این طرف قضیه تشویق می‌شود، [یعنی] کم‌فرزندی و مانند اینها.»

بنا بر آمار رسمی دولت آمریکا، میانگین شمار فرزندان هر خانوار ۱.۹ نفر است. این آمار در ایران هم‌اکنون حدود ۱.۷ نفر است.

جمهوری اسلامی ایران از سال‌های دهه ۱۳۷۰ شمسی سیاست نتظیم خانواده را در پیش گرفت. این رویکرد تا اواسط دهه بعد ادامه یافت. رهبر ایران در یکی از موارد انگشت شمار، از موضع خود در همراهی با رویکرد کاهش جمعیت انتقاد کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین؛ مقابله مقامات محلی با کاهش نرخ رشد جمعیت با توسل به «سیاست ۳ فرزندی»

بازداشت یک جمعیت شناس در ایران به اتهام «نفوذ»

افزایش میانگین سن جمعیت چه تاثیری بر رشد اقتصادی دارد؟