ناوگان دریایی اروپا در خلیج فارس؛ دانمارک از طرح بریتانیا استقبال کرد

ناوگان دریایی اروپا در خلیج فارس؛ دانمارک از طرح بریتانیا استقبال کرد
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانمارک یکی از قوی‌ترین کشورها در حوزه دریانوردی است به طوریکه شرکت دانمارکی مولر-مِرسک به‌عنوان بزرگترین مجموعه کشتیرانی جهان شناخته می‌شود که مهمترین کار آن در حوزه حمل و نقل دریایی است.

آگهی

دانمارک روز جمعه ۲۶ ژوئیه (چهار تیر) اعلام کرد که از طرح بریتانیا برای تشکیل ناوگان دریایی اروپا جهت تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز استقبال می‌کند. این کشور تاکید کرد که در این زمینه احتمالا مشارکت می‌کند.

سه دیپلمات ارشد روز پنجشنبه به رویترز گفتند که این طرح ابتکاری تا کنون توانسته است حمایت ابتدایی دانمارک، فرانسه و ایتالیا را کسب کند.

یپه کافود، وزیر امور خارجه دانمارک در بیانیه‌ای گفت: «دولت دانمارک خواهان مشارکت احتمالی در این طرح است.»

دانمارک یکی از قوی‌ترین کشورها در حوزه دریانوردی است به طوری که شرکت دانمارکی مولر-مِرسک به‌عنوان بزرگترین مجموعه کشتیرانی جهان شناخته می‌شود که مهمترین کار آن در حوزه حمل و نقل دریایی است.

ترین برامسن، وزیر دفاع دانمارک گفت: «نیروی دریایی سلطنتی دانمارک قوی و ماهر است و می‌تواند به‌طور فعال و موثر در این نوع تعامل‌ها مشارکت داشته باشد.» تصمیم نهایی برای حضور دانمارک در ناوگان دریایی اروپایی باید در پارلمان این کشور گرفته شود.

بیشتر بخوانید:اروپایی‌ها یک گام به تشکیل ناوگان دریایی در خلیج فارس نزدیک شدند

جرمی هانت، وزیر خارجه سابق بریتانیا روز ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) و چند روز پس از توقیف نفتکش این کشور توسط ایران پیشنهاد داده بود که به منظور محافظت از عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز یک نیروی دریایی به رهبری اروپا تشکیل شود.

طرح تشکیل ناوگان مشترک دریایی اروپا در حالی توسط بریتانیا مطرح شده است که یک ماه پیش رئیس ستاد فرماندهی مشترک ارتش آمریکا اعلام کرده بود که این کشور به دنبال تشکیل ائتلافی نظامی در منطقه خلیج فارس برای حفاظت از کشتیرانی در مسیرهای نزدیک به سواحل ایران و یمن است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران ۲۸ تیرماه (۱۹ ژوئیه) اعلام کرده بود که نفتکش استینا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرده است. این نفتکش تحت پرچم بریتانیا فعالیت می‌کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سپاه پاسداران ویدئوی عملیات توقیف نفتکش بریتانیایی را منتشر کرد

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

دادگاهی در تهران به توقیف «محموله نفتی» کشتی «آمریکایی» به نفع بیماران پروانه‌ای حکم داد