چرا تنش در خلیج فارس پنج‌شنبه‌ها اوج می‌گیرد؟

چرا تنش در خلیج فارس پنج‌شنبه‌ها اوج می‌گیرد؟
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Ali Shamdanihagh
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنش‌های عمده‌ای که طی حدود یک ماه گذشته خلیج فارس را ملتهب کرده، روزهای پنج‌شنبه حادث شده، رخدادهایی که توالی پایان هفته آنها اگر حساب شده نبوده باشد، همانند یک شانس برای تخلیه بار روانی شوک‌های قیمتی در بازارهای جهانی و ایران عمل کرده است.

آگهی

تنش‌های عمده‌ای که طی حدود یک ماه گذشته خاورمیانه را ملتهب کرده، روزهای پنج‌شنبه حادث شده، رخدادهایی که توالی پایان هفته آنها اگر حساب شده نبوده باشد، همانند یک شانس برای تخلیه بار روانی شوک‌های قیمتی در بازارهای جهانی و ایران عمل کرده است.

بیش از یک ماه از آغاز تنش در آب‌های جنوبی ایران می‌گذرد. تنشی که با انتشار خبر حمله به دو نفتکش اماراتی و نروژی در دریای عمان آغاز شد و از آن پس تقریبا آخر هفته‌های خاورمیانه دیگر روی آرامش ندیده است.

بیست و سوم خردادماه گذشته جرقه تنش در دریای عمان زده شد. روز پنج‌شنبه همزمان با سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تهران، دو نفتکش حامل محموله طلای سیاه به مقصد این کشور در سواحل امارات عربی متحده مورد حمله قرار گرفت.

پنج‌شنبه هفته بعد، سپاه پاسداران یک پهپاد ارتش آمریکا را به اتهام تجاوز به حریم هوایی ایران ساقط کرد. پنجشنبه دو هفته بعد(۱۳ تیرماه) هم یک ابرنفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

باز هم دو هفته بعد و در عصر روز پنج‌شنبه گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از هدف قرار دادن یک پهپاد ایرانی توسط نیروی دریایی این کشور خبر داد.

البته از هفته گذشته، دامنه تنش‌ها شاید به علت افزایش تعداد اقدام‌های متقابل کشورهای درگیر، به جمعه نیز کشیده شد. به طوری که توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران ایران و اعلام تمدید توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق برخلاف عادت ۳۵ روز گذشته، روز جمعه گذشته اعلام شد.

بررسی واکنش بازار آزاد ارز تهران به تنش‌های رخ داده، نشان می‌دهد که پس از سه مورد از چهار مورد حوادثی که روزهای پنج‌شنبه رخ داده، نرخ آزاد دلار در اولین روز معاملاتی یعنی شنبه کاهش یافته و اگر طی روزهای بعد هم با افزایش مواجه شده ولی به روند کاهش خود ادامه داده است. حتی پس از انتشار خبر توقیف نفت‌کش ایران در تنگه جبل‌الطارق نیز با وجود افزایش قیمت دلار در داد و ستدهای روز شنبه ولی در مجموع، سیر نزولی نرخ دلار متوقف نشده است.

همچنین در مورد بازار جهانی نفت نیز با وجود تاثیر تنش‌های رخ داده در خلیج فارس و دریای عمان بر نرخ‌های صعودی روز جمعه ولی تعطیلی روزهای شنبه و یک‌شنبه موجب شده تا التهاب روانی بازار تخلیه شود و شیب صعودی بهای نفت کاهش یابد. بدین ترتیب طی یک ماه گذشته همچنان عوامل بنیادین نقش اصلی را در نوسان قیمت جهانی نفت ایفاء کرده‌اند.

به طوری که با وجود افزایش تنش‌ها در قطب نفت و گاز جهان، وقوع طوفان هفته گذشته در خلیج مکزیک و کاهش فراتر از انتظار تولید نفت آمریکا توانست قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت را تا بیش از ۶۰ دلار افزایش دهد ولی تاثیر شوک‌های تحولات خاورمیانه بسیار محدود و کوتاه مدت بوده است.

بنابراین فارغ از این که وقوع رخدادهای تنش‌زای یک ماه گذشته در روزهای پیش از تعطیلات پایان هفته حساب شده بوده یا خیر ولی در عمل به نظر می‌رسد تاکنون مانع از وارد آمدن شوک جدی به بازارهای مالی شده است.

بیشتر بخوانید:تنش ایران و آمریکا؛ قیمت طلا تا کجا صعود می‌کند؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا درگیری محدود نظامی بین ایران و آمریکا می‌تواند اجتناب ناپذیر شود؟

ترامپ: پهپاد ایرانی را که در تنگه هرمز به ناو ما نزدیک شده بود نابود کردیم

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟