بوریس جانسون: از عملیات نظامی آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنم

بوریس جانسون: از عملیات نظامی آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه پیشین بریتانیا پیشتر از رویکرد دونالد ترامپ در قبال ایران حمایت کرده بود.

آگهی

بوریس جانسون، بخت اصلی جانشینی ترزا می در مقام نخست وزیر آینده بریتانیا می‌گوید از عملیات نظامی احتمالی ایالات متحده آمریکا علیه ایران پیشتیبانی نخواهد کرد.

آقای جانسون شامگاه دوشنبه و در جریان مناظره با جرمی هانت، وزیر خارجه دولت محافظه‌کار بریتانیا -که دیگر نامزد تصدی پست نخست وزیری است- گفت: «اگر هم اکنون نخست وزیر بودم، آیا از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می‌کردم؟ پاسخ منفی است.»

شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه سابق بریتانیا دو هفته پیش و در جریان جلسه پرسش و پاسخ حزب محافظه‌کار بریتانیا برای انتخاب جانشین ترزا می گفته بود: «ایران در خاورمیانه شیطنت می کند. اروپا و ایالات متحده همانند دونالد ترامپ باید برای محدود کردن ایران در منطقه خاورمیانه همکاری کنند.»

بیشتر بخوانید: بخت اول نخست وزیری بریتانیا: موافق موضع ترامپ درباره ایران هستم

در جریان مناظره دوشنبه شب، جرمی هانت درباره برخورد نظامی احتمالی میان ایران و ایالات متحده گفت فکر می‌کند که نه تهران و نه واشنگتن، هیچیک در پی به راه انداختن جنگ با طرف دیگر نیستند. آقای هانت افزود: «خطری که با آن مواجهیم یک چیز متفاوت است. این که در شرایط به شدت بحرانی و شکننده، درگیر یک جنگ تصادفی شویم.»

روابط میان ایران و بریتانیا در هفته‌های اخیر و در پی توقیف یک ابرنفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق به شدت بحرانی شد. در روزهای پس از این توقیف، گزارش‌هایی مبنی بر تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مسدود کردن مسیر یک نفتکش بریتانیایی و هدایت آن به داخل آب‌های ایران منتشر شد. با آنکه ایران این خبر را از اساس تکذیب کرد اما نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا ناوشکن دانکن را برای حفاظت از «کشتیرانی آزاد» در خلیج فارس به منطقه اعزام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جانسون یا هانت؟ نخست‌ وزیر جدید بریتانیا امروز سه‌شنبه مشخص می‌شود

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش

نخستین حضور عمومی پادشاه بریتانیا بعد از اعلام ابتلا به سرطان