نگرانی فرانسه، آلمان و بریتانیا از شکست برجام در آستانه نشست بروکسل

نگرانی فرانسه، آلمان و بریتانیا از شکست برجام در آستانه نشست بروکسل
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما به حمایت از برجام ادامه خواهیم داد، اما ادامهٔ این حمایت به پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی‌ وابسته است.»

آگهی

وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار «توقف افزایش تنش‌ها و از سرگیری گفتگو» میان ایران و ایالات متحده شدند.

در این بیانیه‌‌ وزرای خارجه این سه کشور از «فشارهایی که تحریم‌های آمریکا به ایران وارد می‌کند» و نیز «توقف برخی تعهدات برجامی» از سوی تهران ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه همچنین سه کشور اروپایی امضاکننده برجام بار دیگر حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام اما در عین حال تاکید کردند که «ادامهٔ این حمایت به پایبندی کامل ایران به تعهداتش در چهارچوب برجام وابسته است.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجهٔ ایران روز یکشنبه پس از ورود به نیویورک با اشاره به «عقیم ماندن برجام» گفت:‌ «اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که تمایل دارند برجام را حفظ کنند اما هنوز شاهد این نبوده‌ایم که برای حفظ برجام به سرمایه گذاری حاضر باشند.»

یک سال پس از خروج یک‌جانبهٔ ایالات متحده از برجام تهران اعلام کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به بیش از آنچه در برجام پیش‌بینی شده است رسانده و سطح غنی‌سازی را نیز تا ۴/۵ درصد افزایش خواهند داد.

امانوئل بون،‌ مشاور ارشد رئیس جمهوری فرانسه در روزهای گذشته با هدف یافتن راهی برای کاهش تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا عازم تهران شد. دفتر ریاست جمهوری فرانسه درباره دیدار وی با رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: «ما به رئیس‌جمهور روحانی گفتیم شرایط احتمالی توقف (تنش‌ها) چیست و حالا منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم. اما نقطه شروعِ مد نظر آنها نسبتا دور است چون خواستار لغو فوری تحریم‌ها هستند.»

با وجود گفتگوی فرانسه و ایران، دولت آمریکا هفتهٔ گذشته اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:‌وزیر خارجه فرانسه: واکنش ایران به تصمیم اشتباه آمریکا غلط بود

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا: ایران از تعهدات برجامی عدول کرده؛ تشکیل فوری کمیسیون مشترک ضروری است

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

فایننشال تایمز: آمریکا و ایران بر سر حملات حوثی‌ها در عمان مذاکرات محرمانه داشته‌‌اند