جرمی هانت: دسترسی ایران به سلاح اتمی برای خاورمیانه خطرناک است

تصویر از ویدیوی رویترز
تصویر از ویدیوی رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که مهمترین اولویتی که آلمان و بریتانیا و فرانسه به آن فکر می‌کنند اتمی نشدن ایران است. او تاکید کرد: «اتمی شدن ایران برای منطقه خاورمیانه بسیار خطرناک خواهد بود.»

آگهی

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا شامگاه یکشنبه به فاش شدن ایمیل‌های سفیر بریتانیا در ایالات متحده آمریکا و خبرهای مرتبط با افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد و تاکید کرد که نقض برجام توسط ایران پیامدهای جدی به دنبال دارد.

او گفت: «ما کماکان در کنار آلمان و فرانسه فکر می‌کنیم که مهمترین اولویت، هسته‌ای نشدن ایران است. فکر می‌کنیم که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد برای منطقه خاورمیانه بسیار خطرناک خواهد بود. ما هنوز می‌خواهیم راهی بیابیم که این توافق موثر باشد و نگران خبرهایی هستیم که امروز می‌شنویم.»

آقای هانت تاکید کرد: «پیش از تصمیم‌گیری درباره گام بعدی، منتظر اعلام نظر نهادهای بین‌المللی مستقل معتبر در این حوزه هستیم. اما بدون شک اگر ایران این معامله را نقض کند عواقب آن بسیار جدی خواهد بود.»

واکنش وزیر خارجه بریتانیا به ماجرای ایمیل‌های لو رفته

در ایمیل‌های لو رفته کیم دراک، سفیر بریتانیا در آمریکا دونالد ترامپ فردی بی‌منطق، ناکارآمد و متزلزل توصیف شده است که برنامه مشخصی در قبال ایران ندارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه ۸ ژوئيه در واکنش به افشای این ایمیل‌ها گفت: «من طرفدار آن مرد نیستم و او به بریتانیا خدمت نکرده است.»

جرمی هانت که در کنار بوریس جانسون یکی از دو نامزد اصلی نخست‌وزیری بریتانیا به شمار می‌آید، آن ایمیل‌ها را نظرات شخصی سفیر دانسته و بر دوستی بریتانیا و آمریکا تاکید کرده است.

او در همین زمینه گفت: «کار سفیر این است که بتواند نظر صادقانه ‌شخصی‌ خود را درباره آنچه در کشور محل خدمتش می‌گذرد ارایه دهد، سفیر ما هم تنها کارش را انجام داده است. اما آنها آرای شخصی هستند؛ آنها نقطه نظرات دولت بریتانیا یا نظر من نیست.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

ایالات متحده بهترین دوست بریتانیا در سطح بین‌المللی است

آقای هانت با تاکید بر دوستی بریتانیا و ایالات متحده به عنوان شرکای بین‌المللی گفت: «ما کماکان فکر می‌کنیم که در دوره رئیس ‌جمهور ترامپ، دولت آمریکا در سطح بین‌الملل بهترین دوست بریتانیا به شمار می‌رود.»

در بخش دیگری از ایمیل‌هایی که روزنامه میل انگلستان از صحبت‌های سفیر بریتانیا منتشر کرده، آقای دراک مدعی شده که ترامپ هرگز به طور کامل موافق حمله تلافی‌جویانه علیه ایران پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی نبوده است. سفیر بریتانیا در توضیح این مساله نیز نوشته که دلیل آن شعار دوران انتخاباتی‌ ریاست جمهوری بوده و اینکه ایالات متحده در هیچ جنگ دیگری درگیر نمی‌شود.

آقای دراک همچنین درباره سیاست‌های آمریکا در خصوص ایران نیز به چند دستگی پررنگی در کاخ سفید اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه بریتانیا وارد تهران شد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌های جهانی به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران

متن بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان به‌دنبال راه‌اندازی رسمی کانال ویژه مالی اروپا با ایران

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد