درگیری معترضان با پلیس هنگ‌کنگ در تظاهرات سالروز الحاق به چین

درگیری معترضان با پلیس هنگ‌کنگ در تظاهرات سالروز الحاق به چین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هزاران تظاهرکننده هنگ‌کنگی روز دوشنبه ۱ ژوئیه همزمان با سالروز بازگشت این کشور به تحت قیومیت چین به خیابان‌ها آمدند.

آگهی

هزاران تظاهرکننده هنگ‌کنگی روز دوشنبه ۱ ژوئیه همزمان با سالروز بازگشت این کشور به تحت قیومیت چین به خیابان‌ها آمدند.

گزارش شده است که معترضان با لوله‌های آهنی شیشه‌های ساختمان «شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ» را خرد کرده‌اند. پلیس برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان که غالب آنان را جوانان تشکیل می‌دهند از گاز فلفل استفاده کرده است.

بیش از یک میلیون نفر درسه هفته اخیر علیه لایحه بحث‌برانگیز استرداد متهمان به چین، که اکنون به حالت تعلیق درآمده است، دست به تظاهرات زده‌اند.

دستگاه قضایی هنگ‌کنگ قصد دارد بر اساس آن چه در لایحه پیشنهادی جدید آمده است، از این پس «به صورت موردی» متهمانی را که از چین به این منطقه فرار می‌کنند برای محاکمه به خاک چین مسترد کند. مخالفان این لایحه می‌گویند که قانون پیشنهادی بهانه‌ای برای استرداد منتقدان دولت چین به پکن است و خواهان کناره‌گیری رئیس‌جمهور هستند.

خانم کری لم، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ، با چهره‌ای که به نظر خسته می‌رسید بعد از دو هفته برای اولین بار در جمع ظاهر شد تا در جشن سالگرد شرکت کند. وی در این مراسم گفت دولت نیاز دارد تا سبک فرمانروایی خود را عوض کند و بیشتر از جوانان بهره ببرد.

رویترز
معترضان با لوله‌های آهنی شیشه‌های ساختمان «شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ» را خرد کرده‌اند.رویترز

بنابه گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم، جو حاکم سرد بوده است و تعداد افراد کمتری نسبت به سال‌های پیش در مراسم شرکت کرده‌اند. این غیبت به خصوص در میان تاجران رده‌بالا محسوس بوده است.

سالروز بازگشت هنگ‌کنگ به تحت قیومیت چین در سال‌های جدید صحنه تظاهرات معترضان به دولت بدل شده است. بسیاری از ساکنان این کشور به حرکت هنگ‌کنگ به سمت وابستگی بیشتر به چین معترضند. هنگ کنگ در اول ژوئیه سال ۱۹۹۷ میلادی از قیمومیت بریتانیا خارج شد و به چین پیوست، اما از خودمختاری نسبی برخوردار است.

دولت چین مداخله در امور کشور خارجی را تکذیب می‌کند، اما بخش عمده‌ای از شهروندان هنگ‌کنگی لایحه جدید استرداد متهمان را گامی دیگر در جهت حرکت به سمت کنترل دولتی چین می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع تظاهرکنندگان خشمگین مقابل مقر ساختمان شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد