تازه‌ترین اظهارات ماکرون؛ از سرنگونی پهپاد آمریکایی و تحریم تا هشدار به روحانی

Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن گفت به حسن روحانی اعلام کرده است ترک برجام یا هر علامت دیگری که نشان دهد تهران قصد تخطی از برجام را دارد، یک خطا خواهد بود.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن در شهر اوزاکای ژاپن، محل برگزاری نشست گروه بیست به خبرنگاران نکات مهمی درباره آخرین تنش ها بین ایران و آمریکا گفت. وی اعلام کرد سه شنبه در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی تاکیدکرده ترک برجام یا هر علامت دیگری که نشان دهد تهران قصد تخطی از برجام را دارد، یک خطا خواهد بود.

هشدار رئیس جمهوری فرانسه به ایران

امانوئل ماکرون با بیان اینکه باید فشار را بر ایران نگه داشت، خطاب به خبرنگاران گفت: «من سه شنبه با رئیس‌جمهوری ایران، حسن روحانی حرف زدم و به او گفتم هرگونه خروج از توافق یک خطا خواهد بود و فرستادن هر نشانه‌ای دال بر حرکت در چنین جهتی یک خطا است.»

ایران پیش‌تر با دادن ضرب الاجلی شصت روزه تهدید کرده بود که در صورت برآورده نشدن تقاضاهایش از کشورهای عضو برجام و به خصوص سه کشور اروپایی، کاهش تعهدات برجامی خود را شروع خواهد کرد و در اولین گام میزان ذخیره شده اورانیوم غنی شده خود را فراتر از حد مجاز قید شده در توافق خواهد برد.

تایید موضع آمریکا درباره سرنگون شده پهپاد این کشور

رییس جمهوری فرانسه هم چنین روز پنج شنبه ادعای آمریکا درباره هدف گیری پهپاد این کشور در حریم هوایی بین المللی را تایید کرد و گفت: « بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی مقامات فرانسوی، پهپاد آمریکایی بر فراز آبهای خارج از مرز ایران ساقط شده و آن طور که ایران ادعا می‌کند به حریم هوایی این کشور وارد نشده بود.»

سخنان رئیس جمهوری فرانسه در حالی است که دو روز پیش ارتش روسیه اعلام کرده بود شواهد و مستنداتی دارد که نشان می دهد پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا در حریم هوایی ایران مورد هدف قرارگرفته و ساقط شده است.

اولین بار است که فرانسه در این زمینه صراحتا موضع‌گیری می‌کند و روایت ایران را از این حمله زیرسوال می‌برد. هفته گذشته جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرده بود «دلیلی نمی بیند که ادعای آمریکا درباره حمله به پهپاد ایرانی را زیرسوال ببرد.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به عنوان یکی از امضاکنندگان برجام اعلام کرده بود که کشورش منتظر تحقیقات مستقل می ماند و سپس درباره ساقط شدن این پهپاد اظهارنظر خواهدکرد.

تلاش برای کاهش تحریم ها علیه ایران

رئیس جمهور فرانسه در اوزاکا گفت که روز جمعه در حاشیه نشست سران گروه بیست با دونالد ترامپ دیدار خواهد کرد. وی گفت که در این ملاقات می کوشد تا از افزایش تنش در جهت رویارویی نظامی پیشگیری کند و «حداکثر سعی» خود را خواهد کرد تا «هیچکس کار غیرقابل برگشتی انجام ندهد». رئیس جمهوری فرانسوی تاکیدکرد در گفتگو با دونالد ترامپ تلاش می کند تا «رییس جمهوری ایالات متحده را متقاعد کند تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از سه دیپلمات گفته است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین آمارگیری خود، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را حدود ۲۰۰ کیلوگرم اعلام کرده است. با توجه به اینکه تولید روزانه اورانیوم غنی شده ایران حدود ۱ کیلوگرم است؛ این آخر هفته میزان ذخایر از حد مجاز پیش بینی شده در توافق اتمی یعنی ۲۰۲.۸ کیلوگرم خواهد گذشت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت تهران به شورای امنیت: آمریکا به حریم هوایی ایران تجاوز کرده است

وزارت خارجه آلمان: برجام مبنای حل مشکلات با ایران است

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست