سپاه: پهپاد آمریکایی را ساقط کردیم. سنتکام: امروز پهپادی در آسمان ایران نداشتیم

سپاه: پهپاد آمریکایی را ساقط کردیم. سنتکام: امروز پهپادی در آسمان ایران نداشتیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سپاه پاسداران ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی «گلوبال‌هاوک» را بر فراز آسمان هرمزگان ساقط کرده است. سنتکام با تاکید بر اینکه امروز عملیاتی در آسمان ایران نداشته است از اظهار نظر سریع در مورد صحت و سقم ادعای سپاه خودداری کرده است.

آگهی

سپاه پاسداران روز پنجشنبه اعلام کرد که یک فروند «پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک» آمریکا را در استان هرمزگان در جنوب ایران ساقط کرده است.

در اطلاعیه سپاه پاسداران آمده است: «در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که بیل اوربن سخنگوی ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا سنتکام حاضر به اظهار نظر درباره این موضوع نشد و تنها تصریج کرد «هیچ عملیات پهپادی امروز بر فراز آسمان ایران صورت نگرفته است.»

تنش‌ها میان ایران و امریکا در هفته گذشته با حمله به دو نفتکش در دریای عمان افزایش یافته است، حمله ای که آمریکا ایران را مسئول آن می داند. با این حال تهران دست داشتن در این حملات را رد کرده و آنها را «مشکوک» توصیف کرده است.

آمریکا در جریان حمله روز پنجشنبه ۲۳ خرداد به دونفتکش ادعا کرده بود که ایران پیش از این حمله به یک پهپاد آمریکایی با موشک شلیک کرده است. آمریکا گفته بود که آن پهپاد در حال نظارت بر فراز یکی از نفتکش ها بوده که مورد حمله قرار گرفت؛ موشکی که به گزارش آمریکا به هدف اصابت نکرد و در دریا سقوط کرد.

سنتکام همچنین گفته بود که در حمله جداگانه‌ای، حوثی‌های یمن به یک پهپاد آمریکایی حمله کرده ند که در نتیجه آن این پهپاد آمریکایی ساقط شده است. آمریکا گفته بود که حوثی‌ها به کمک ایران توانسته‌اند این پهپاد را ساقط کنند.

افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در روزهای اخیر باعث افزایش تحرکات دیپلماتیک اتحادیه اروپا برای نجات برجام شده است.

روز چهارشنبه رویترز ادعا کرد که وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان بزودی برای گفتگو درباره سرنوشت برجام به ایران سفر می کنند. شامگاه چهارشنبه هم رویترز به نقل از یک مقام فرانسوی در دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که امانوئل بن، مشاور ارشد دیپلماتیک امانوئل ماکرون عازم تهران شده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده است که تهران تعهدات برجامی‌اش را کاهش می دهد و از چند روز دیگر میزان ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر می شود.

افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران بویژه در حوزه صادرات نفت وضعیت دشواری را برای اقتصاد ایران بوجود آورده است به صورتی که وزیر نفت ایران گفته است «شرایط از زمان جنگ بدتر شده، نمی توانیم به اسم ایران نفت صادر کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنگونی پهپاد آمریکا توسط سپاه؛ از خشم نتانیاهو تا پاسخ ظریف

پوتین: اقدام نظامی آمریکا علیه ایران به فاجعه در خاورمیانه منجر می‌شود

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است