گاف گوینده تلویزیون مصر در اعلام خبر درگذشت محمد مرسی

گاف گوینده تلویزیون مصر در اعلام خبر درگذشت محمد مرسی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این گوینده، خبر خود را با هفت کلمه بیشتر به پایان برد که این هفت کلمه توجه‌ها را به سمت خودش جلب کرد.

آگهی

مرگ یک رئیس جمهور سابق در اغلب کشورهای جهان معمولا در صدر اخبار آن کشور قرار می‌گیرد اما این موضوع گویا در مصر صدق نمی‌کند جایی که محمد مرسی رئیس جمهور سابق روز دوشنبه، در ۶۷ سالگی پس از بیهوش شدن در جلسه دادگاه درگذشت.

مرگ ناگهانی آقای مرسی در رسانه‌های مصر انعکاس زیادی پیدا نکرد. در حقیقت، اخبار و گزارش‌ها درباره میزبانی جام ملت‌های آفریقا که از روز جمعه ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) در این کشور آغاز می‌شود بیشتر از درگذشت مرسی مورد توجه قرار گرفت و به صفحه‌های نخست رسانه‌ها راه پیدا کرد. مرگ مرسی تنها در صفحه‌های داخلی که معمولا برای اخبار جنایی و حوادث تعیین شده است، منعکس شد.

شبکه‌های تلویزیونی دولتی حتی اشاره نکردند که مرسی نخستین رئیس جمهوری بود که در یک فرآیند دموکراتیک بعد از انقلاب ۲۰۱۱ در مصر انتخاب شد.

بیشتر بخوانید:

پوشش خبری این رویداد کوتاه و شامل ۴۲ کلمه به عربی در رسانه‌های مکتوب، رادیو و تلویزیون بود.

آن‌ها در خبر خود تنها نوشتند: «محمد مرسی در حین برگزاری دادگاهش در پرونده جاسوسی درگذشت. متوفی از قاضی خواست سخن بگوید و دادگاه این اجازه را به او داد. پس از اینکه ختم جلسه اعلام شد، او بیهوش شد و درگذشت. جسد او به بیمارستان منتقل شد و اقدام‌های لازم در دستور کار قرار دارد.» این جملات در همه رسانه‌های مصر به‌جز یک شبکه تلویزیونی به همین شکل اطلاع رسانی شد.

نهى درويش، گوینده خبر تلویزیون اکسترا نیوز مصر به‌طور ناخواسته روز سه‌شنبه با یک گاف توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد.

این گوینده، خبر خود را با هفت کلمه بیشتر به پایان برد. او روی آنتن گفت: «این [مطلب] توسط دستگاه سامسونگ ارسال شده است.»

به‌نظر می‌رسد وقتی این گوینده متوجه اشتباهش شد، کمی گیج و خجالت زده شد و پس از چندین ثانیه سکوت به خواندن خبرهای دیگر اقدام کرد.

وبسایت ماذا مصر که مخالف دولت است اعلام کرد که دولت برای هر سردبیر خبری در مصر از طریق واتس‌اپ مطالب را ارسال می‌کند. طبق گزارش این وبسایت، متن پوشش خبر درگذشت مرسی توسط یک نهاد دولتی از طریق واتس‌اپ ارسال شده بود.

وبسایت ماذا مصر به نقل از فردی که نامش ذکر نشده، اعلام کرد که رسانه‌های مصر درباره خبر درگذشت مرسی طبق دستورالعمل ابلاغ شده عمل کردند و آن را در درجه اهمیت کمی قرار دادند.

شبکه اکسترا نیوز، یک شرکت سهامی خصوصی است اما با این حال طبق نوشته وبسایت ماذا مصر، این رسانه با سرویس‌های اطلاعاتی این کشور ارتباط دارد.

سازمان‌های امنیتی پیام‌ها و ایمیل‌های خود را به شبکه‌های تلویزیونی ارسال می‌کنند و به آن‌ها درباره اینکه در یک موضوع خاص چگونه آن پوشش دهند یک متن مشخص می‌دهند.
حسین باوومی
پژوهشگر مصری در سازمان عفو بین‌الملل

حسین باوومی، پژوهشگر مصری در سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «رسانه‌ها در مصر به طور موثر توسط نیروهای امنیتی کنترل می‌شوند.»

وی به بی بی سی جهانی گفت: «سازمان‌های امنیتی پیام‌ها و ایمیل‌های خود را به شبکه‌های تلویزیونی ارسال می‌کنند و به آن‌ها درباره اینکه در یک موضوع خاص چگونه آن پوشش دهند یک متن مشخص می‌دهند.»

وی افزود: «درباره محمد مرسی، آن‌ها می‌خواستند که اطلاعات موجود درباره او را محدود کنند و نسخه خود را از این ماجرا ارائه دهند. نسخه آن‌ها به‌گونه‌ای بود که آن‌ها مسئولیتی درباره مرگ وی ندارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حکم اعدام محمد مرسی لغو شد

صدور حکم محمد مرسی در پرونده «جاسوسی برای قطر» به ماه آینده موکول شد

برگزاری اولین انتخابات پارلمانی در مصر از زمان سرنگونی محمد مرسی