ویدئوی سنتكام: ایرانی‌ها یک مین عمل نشده را از نفت‌کش جدا کرده‌اند

ویدئوی سنتكام: ایرانی‌ها یک مین عمل نشده را از نفت‌کش جدا کرده‌اند
Copyright U.S. Navy/Handout via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«یک قایق گشت سپاه پاسداران به نفت‌کش کوکوکا کوریجوس نزدیک می‌شود و یک بمب عمل نشده را از بدنه این تانکر جدا می‌کند که تصاویر مربوط به آن ضبط شده است.»

آگهی

ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا، سنتكام تصاویری را منتشر کرده است که قایقی را در نزدیکی یکی از دو نفت‌کش آتش گرفته در دریای عمان بلافاصله پس از حملات روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد.

به ادعای سنتکام، سرنشینان این قایق ایرانی بودند و تلاش می‌کردند تا یک مین عمل نشده را از بدنۀ یکی از نفت‌کش‌ها جدا کنند.

این تصاویر ساعاتی پس از آن منتشر شد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ایران را در حادثۀ حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان مسئول دانست.

بنا بر اعلام بیل اوربن، سخنگوی اصلی سنتکام این ویدئو مردانی را در یک قایق گشت «متعلق به سپاه پاسداران» نشان می‌دهد که به تانکر رها شدۀ کوکوکا کوریجوس نزدیک می‌شوند و یک مین عمل نشده را از بدنۀ آن جدا می‌کنند.

آقای پمپئو در سخنان کوتاهی که روز پنج‌شنبه ایراد کرد، در زمان متهم کردن ایران به دست داشتن در این حادثه، هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نداد و تنها تاکید کرد که بر اساس «اطلاعات، نوع مهمات استفاده شده، سطح تخصص مورد نیاز برای اجرای چنین عملیاتی، حملۀ مشابهی که به تازگی توسط ایرانیان به دیگر کشتی‌ها انجام شده و این واقعیت که هیچ گروه نظامی فعال دیگری در منطقه [که به نمایندگی از قدرتی در جنگ است] چنین منابع و مهارتی با این درجۀ بالا از پیچیدگی را در اختیار ندارد» ایران، عامل حمله به دو تانکر نفتی در دریای عمان است.

در آن زمان بسیاری از منتقدان دولت آمریکا به سخنان آقای پمپئو با شک و تردید نگریستند اما حدود هفت ساعت بعد تصاویر سنتکام منتشر شد.

در بیانیه سنتکام آمده است: «سیگنال‌های خطر از نفت‌کش فرانت آلتر در ساعت ۶:۱۲ بامداد به وقت محلی و از نفتکش کوکوکا کوریجوس حدود ساعت ۷ بامداد دریافت شده است. در ساعت ۸:۰۹ نیز یکی از هواپیماهای گشت آمریکا، یک قایق گشت دریایی سپاه پاسداران با چند سرنشین را می‌بیند که به نزدیکی فرانت آلتر، یکی از دو تانکر آسیب دیده می‌آید و در حوالی ساعت ۹:۱۲ هواپیمای نظارتی همان قایق سپاه را می‌بیند که پس از حمله، قایقی را از آب می‌کشند.»

به گفته سخنگوی سنتکام، پس از حمله خدمۀ نفت‌کش فرانت آلتر به کمک یک کشتی باری نجات داده می‌شوند و در ساعت ۹:۲۶ ایرانی‌ها از کارکنان این کشتی باری که «هیوندای دوبی» نام داشت می‌خواهند که ملوانان فرانت آلتر را به آنها تحویل دهند؛ آنها نیز قبول می‌کنند.

ملوانان دیگر نفت‌کش آسیب دیده یعنی کوکوکا کوریجوس نیز به کمک یک یدک‌کش که در آن نزدیکی بوده، نجات می‌یابند. ایرانیان در تلاش بودند تا به این یدک‌کش نزدیک شوند اما قبل از آنها ناوشکن USS Bainbridge متعلق به نیروی دریایی آمریکا این ملوانان را تحویل می‌گیرد.

سنتکام می‌افزاید که چهار ساعت پس از این رفت و آمدها «یک قایق گشت سپاه پاسداران به تانکر کوکوکا کوریجوس نزدیک می‌شود و یک بمب عمل نشده را از بدنه این تانکر جدا می‌کند که تصاویر مربوط به آن ضبط می‌شود.»

توضیح عکس‌ها: اولین تصاویر از آتش سوزی در تانکر فرانت آلتر پس از حمله پنج‌شنبه

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای یک رسانه آمریکایی: قطر از «حمله ایران به شناورهای نفتی» مطلع بود

آمریکا: حمله به نفت‌کش ژاپنی با مین مشابه مین‌های ایرانی انجام شده است

روحانی: با هیچ‌ ملتی نمی‌جنگیم