محسن میلانی به یورونیوز: ایران برای بدتر نشدن شرایطش باید با آمریکا مذاکره کند

محسن میلانی به یورونیوز: ایران برای بدتر نشدن شرایطش باید با آمریکا مذاکره کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

استاد علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای جنوبی در گفتگو با سعید جعفری خبرنگار یورونیوز فارسی می‌گوید: «هرچند ایران یک قدرت در منطقه است، اما آنقدر قدرت ندارد که بر سر برنامه موشکی و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای‌اش با اروپا و آمریکا وارد دعوا شود.

آگهی

یک استاد علوم سیاسی به یورونیوز فارسی می‌گوید ایران چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا ندارد.

محسن میلانی معقتد است ژاپن گزینه بسیار خوبی برای میانجیگری میان ایران و آمریکا است اما در عین حال مشکل ایران و آمریکا نه توسط ژاپن که باید از سوی خود دو کشور حل و فصل شود: «مسئله آمریکا و ایران را فقط خود دو کشور می‌توانند حل کنند و در نهایت نه ژاپن، نه کشورهای اروپایی نمی‌توانند کاری بیش از میانجیگری و رساندن پیام دو طرف به یکدیگر انجام دهند.»

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با دشوار بودن حل اختلافات دو کشور افزود: «امروز درخواست‌های ایران و آمریکا کاملا در تضاد با یکدیگر است. از یکسو آمریکا می‌خواهد با فشار حداکثری، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، در حالیکه ایران می‌گوید تنها در صورتی حاضر است با آمریکا وارد مذاکره شود که دونالد ترامپ به برجام باز گردد. در نتیجه باید فعلا فقط منتظر ماند و دید دو کشور قدم بعدی را بر می‌دارند یا خیر.»

آقای میلانی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه دونالد ترامپ در مذاکراتش چه در خصوص گفتگوها با کره شمالی و چه در رابطه به مذاکرات تجاری با چین، ایران چطور باید به چشم‌انداز چنین مذاکراتی خوش‌بین باشد اظهار داشت: «در ایران هم خیلی‌ها همین صحبت را مطرح می‌کنند و می‌گویند ترامپ از برجام خارج شده و نباید به او اعتماد کرد. اما سوال این است که اگر ایران مذاکره نکند و ترامپ به سیاست فشار حداکثری خود ادامه دهد وضعیت در ایران چگونه خواهد شد؟»

این استاد علوم سیاسی با اشاره به بدتر شدن وضعیت اقتصادی ایران اشاره کرد: « شرایط اقتصادی در ایران بدتر شده است، شکاف بین دولت و ملت عمیق‌تر شده است و در نتیجه ایران دیر یا زود باید وارد مذاکره با آمریکا شود تا بتواند مسائل خود را حل کند. این مسائل و اختلافات هم، موضوعاتی نیستند که از سوی ژاپن یا اروپا قابل حل باشند.»

بیشتر بخوانید:

میلانی همچنین در پاسخ به این سوال که اوضاع کره شمالی بعد از مذاکرات با آمریکا بهتر نشده است و چه تضمینی وجود دارد که شرایط ایران بعد از گفتگو با ترامپ تغییر کند، اظهار داشت: «درست است که شرایط برای کره شمالی بهبود نیافته، اما دستکم اوضاع این کشور بدتر نشده است. این در حالیست که اوضاع برای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام بدتر شده است.»

این کارشناس سیاست بین‌الملل همچنین با اشاره به اینکه برنامه ترامپ در قبال ایران بسیار مشخص است اظهار داشت: «ترامپ می‌خواهد از یکسو فشارها به ایران را افزایش دهد و از سوی دیگر هم پیشنهاد مذاکرات بدون پیش شرط را به ایران ارائه می‌کند. چرا که او برخلاف جان بولتون نگاه ایدئولوژیکی به ماجرا ندارد.»

محسن میلانی در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی با یورونیوز فارسی به سابقه تاریخی تصمیمات رهبران ایران اشاره کرد و ادامه داد: «اگر سابقه تصمیمات سیاسی مقامات ایران را ارزیابی کنیم، شاید تهران تصمیم دیگری بگیرد و صبر کند بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا وارد مذاکره شود. اما این سیاست یک ریسک دارد و آن هم این است که اگر ترامپ دوباره رای آورد اوضاع چه خواهد شد؟»

استاد علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای جنوبی همچنین با اشاره به اینکه ایران به یک قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه تبدیل شده، افزود: «مسئله آمریکا با ایران فقط برنامه اتمی نیست، چرا که ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده و حال برخی از این اتفاق خوشحال و برخی هم ناراحت هستند، اما به هر حال این یک واقعیت است. آمریکا می‌خواهد قدرت ایران را کاهش دهد. برای این کار هم سیاستش این نیست که به تقابل نظامی با ایران برسد، بلکه در پی این است با به صفر رساندن فروش نفت ایران و همچنین با خشکاندن منابع درآمدی ایران، قدرت ایران در منطقه را کاهش دهد. بنابراین ایران ناچار است دیر یا زود با آمریکا وارد مذاکره شود. حال این مذاکره چه با دونالد ترامپ باشد و چه با دموکرات‌ها. در نتیجه من فکر می‌کنم به نفع جمهوری اسلامی و به نفع ایران است که، همچنان درهای مذاکره را باز بگذارد. چرا که ایران قدرت و توان این را ندارد که درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای خود هم با آمریکا و هم با اروپا وارد دعوا شود.»

آقای میلانی در پایان این گفتگو در پاسخ به این سوال که ایران بارها اعلام کرده علاقه‌ای ندارد با دونالد ترامپ وارد گفتگو شود، در نتیجه اگر هم گفتگویی صورت گیرد، طبیعتا باید محرمانه باشد، در حالیکه ترامپ به دنبال مذاکراتی عیان است که بتواند از آن در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند، گفت: «این مشکلی خواهد بود که دو طرف باید فکری برایش داشته باشند. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که در خصوص مذاکرات مربوط به برجام هم بخش اصلی گفتگوها به صورت محرمانه انجام شد و وقتی دو طرف به توافقات کلی در خصوص حق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و همچنین عدم پیگیری سیاست تغییر رژیم در ایران از سوی آمریکا رسیدند، گفتگوها وارد فاز دیگری شد و اروپا، چین و روسیه هم به مذاکرات پیوستند. در نتیجه اگر قرار به گفتگو باشد این بار هم چنین شرایطی خواهد داشت و طرفین بعد از توافقات در مذاکرات محرمانه وارد فاز بعدی خواهند شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمشید برزگر به یورونیوز: حکومت ایران در پی حفظ نظام است نه احیای برجام

۳۶ سال پیش آبه پدر در تهران با خامنه‌ای دیدار کرد

فرمانده پدافند هوایی ارتش: حتی نزدیک شدن به مرزهایمان پاسخ کوبنده خواهد داشت