رقص کیزومبای آنگولا؛ شعر گامها

رقص کیزومبای آنگولا؛ شعر گامها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کیزومبا نماد هویت فرهنگی جدیدی به شمار می‌رود که آنگولا پس از ۵۰۰ سال تحت سلطه خارجی بودن آن را از نو ساخته است.

آگهی

کیزومبا برای اهالی آنگولا فراتر از موسیقی و رقص است؛ این رقص بیانگر شیوهٔ برخورد با زندگی است، و یکی از نکاتی است که فرهنگ این کشور آفریقایی را از همسایگانش متمایز می‌کند.

ادواردو پاییم «پدرخواندهٔ کیزومبا» است. او که ۴۰ سال پیش این سبک موسیقی را پایه‌گذاری کرد می‌گوید: «موسیقی دوران بچگی من سامبا، رومبا، کیلاپانگا و سبکهای زیادی از این دست بود... و البته اثری که تلفیق این سبک‌ها روی ما گذاشت سبب شد به چیزی برسیم که امروز کیزومبا خوانده می‌شود.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کیزومبا در لغت به معنای جشن و دورهم بودن است و بخشی از هویت فرهنگی جدیدی به شمار می‌رود که آنگولا پس از ۵۰۰ سال تحت سلطه خارجی بودن آن را از نو ساخته است. این موسیقی خیلی زود با رقص همراه شد اما چیزی بیشتر از رقص در آن هست.

ادواردو معتقد است که کیزومبا شعر گامها است. و می‌افزاید «واژه کیزومبا برای ما معنای نوشتن با گامها روی زمین را می‌رساند. زوجی که با موسیقی کیزومبا می‌رقصند، همزمان و با ریتم این موسیقی، ضرباهنگ‌هایی را پیدا می‌کنند که حرکات ظریف رقص را هماهنگ می‌کند.»

ادواردو پاییم پدرخواندهٔ کیزومبا است

این رقص ۵ قرن تاریخ استعمار آنگولا از سوی پرتغال را در خود خلاصه کرده است. رابطه آنگولا را به عنوان مرکزی برای برده‌داری با برزیل و کیپ ورد می‌توان در آن دید. رقص کیزومبا در همه جا اجرا می‌شود و برگزار کردن رقابت‌های ملی و بین‌اللملی آن برای هر آنگولایی افتخاری است.

ادواردو همچنین می‌گوید‌: «شادی چیزی است که در ذات مردم است و ما با موسیقی و رقص کیزومبا از این موهبت قدردانی می‌کنیم و این کار موجی در جهان ایجاد کرده است.»

رقصندگان از سراسر دنیا به لواندا می‌آیند تا زیر نظر قهرمان کیزومبا این رقص را یاد بگیرند. بنابراین سفر به پایتخت برای هر علاقمند کیزومبا ضروری است.

زوج‌های جوان برای رقابت قهرمانی این رقص در سطح ملی آماده می‌شوند و اگر به فینال برسند رقصشان را در تلویزیون ملی اجرا می‌کنند.

مسابقه رقص کیزومبا در تلویزیون آنگولا

دینامِن کروز که مجری تلویزیونی برنامه رقص کیزومبا است می‌گوید:‌ «کیزومبا مثل آب خوردن است. باید برقصید تا متوجه شوید. باید این رقص را زندگی کرد. بعد متوجه خواهید شد که چرا همه ما خودمان را در کیزومبا پیدا می‌کنیم و با تماس بدن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم.»

دینامن معتقد است که گرچه این رقص در نگاه اول خیلی جنسی به نظر می‌رسد اما چنین نیست. و می‌افزاید: «گویی می‌توان روح فرد را دید که با او به رقص در می‌آید. کیزومبا خیلی مهم است. این رقص، فرهنگ ما و خود ماست.»

این موسیقی نقطه عطف فرهنگ و باعث افتخار آنگولاست و راهی است که این کشور می‌تواند به وسیله آن خودش را به دنیا نشان بدهد و تصویر متفاوت از خودش ارائه کند. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سیاحت در پایتخت آنگولا؛ اهمیت سنت، موزیک و رقص در لوآندا

آنگولا؛ جواهر پنهان گردشگری در آفریقا