دولت بریتانیا تعریف واژه اسلام‌هراسی را رد کرد

دولت بریتانیا تعریف واژه اسلام‌هراسی را رد کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مخالفان می‌گویند تعریف ارائه شده بسیار مبهم است و ممکن است تلاش‌های دولت برای مقابله با افراط‌گرای اسلامی را تضعیف کند.

آگهی

دولت بریتانیا تعریف واژه اسلام‎هراسی را که از سوی تعدادی از نمایندگان پارلمان این کشور ارائه شده بود، رد کرد.

یک گروه متشکل از اعضای مسلمان پارلمان از احزاب متفاوت در پی آن بودند تا یک تعریف مشخص از واژه اسلام‌هراسی ارائه دهند. هدف آنان مبارزه با مساله تنفر از اسلام و مسلمانان بود که جدیدا در برخی کشورهای غربی رشد یافته است.

با این حال دولت بریتانیا با رد پیشنهاد آنان گفت که این اصطلاح نیازمند بررسی دقیق‌تر است چرا که «به طور گسترده پذیرفته نشده است.»

هارون خان، دبیر کل شورای مسلمانان بریتانیا از تصمیم دولت ابراز خرسندی کرد و آن را «بسیار فوق‌العاده» خواند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا قصد دارند امروز تعریف این واژه را در مجلس عوام به بحث بگذارند. در تعریف ارائه شده آمده است: «اسلام‌هراسی ریشه در نژاد‌پرستی دارد و نوعی نژادپرستی است که رفتار و گفتار مسلمانان را شامل می‌شود.»

برخی گروه‌های سیاسی مجلس بریتانیا از جمله حزب کارگر، حزب لیبرال دموکرات و محافظه‌کاران اسکاتلندی از این تعریف حمایت کردند.

با این حال مخالفان می‌گویند تعریف ارائه شده بسیار مبهم است و ممکن است تلاش‌های دولت برای مقابله با افراط‌گرایی اسلامی را تضعیف کند.

بیشتر بخوانید:

مارتین هیوت، رئیس شورای پلیس ملی بریتانیا در نامه‌ای به ترزا می، نخست‌وزیر این کشور نوشت که ارائه یک تعریف مبهم می‌تواند باعث سردرگمی در میان افسران شده و مانع از مبارزه با تروریسم شود.

در مقابل بارونس سعیده وارثی، عضو حزب محافظه کار و نخستین زن مسلمانی که در سال ۲۰۱۰ در ترکیب کابینه دولت قرار گرفت «این نامه را ناخوشایند و غیرمسئولانه» خواند.

گروه پارلمانی همه احزاب بریتانیا (APPG) در گزارش خود نوشتند: «از زمان ورود واژه اسلام‌هراسی به اصطلاحات سیاسی بیش از ۲۰ سال و از زمان تصمیم‌گیری برای ارائه یک تعریف مشخص از آن نیز ۱۰ سال می‌گذرد. اکنون زمان مناسبی است تا این چالش اجتماعی را به طور دقیق بررسی کنیم.»

از سوی دیگر برخی مخالف ارائه تعریف مشخص از اسلام‌هراسی هستند و معتقدند که این مساله می‌تواند به نقض آزادی بیان بیانجامد.

یک سخنگوی دولت در واکنش به این مساله گفت: «هر گونه نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان این کشور محکوم است. با ین حال باید تعریف درستی از اسلام‌هراسی همانند آنچه در مورد یهودی‌ستیزی مطرح شد ارائه کنیم تا بتوان این تعریف را در سیاست پذیرفت.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مانیفست مهاجم نیوزیلند؛ ترس از «جایگزینی بزرگ» محرک حمله به مسلمانان

حضور نخست‌وزیر نیوزیلند در مراسم بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی

بازگشایی پارلمان بریتانیا با حضور یک شاه پس از ۷۰ سال؛ چارلز سوم برنامه‌های دولت را قرائت کرد