تریتا پارسی به یورونیوز: ترامپ در پی مذاکره است؛ بولتون و پمپئو جنگ می‌خواهند

تریتا پارسی به یورونیوز: ترامپ در پی مذاکره است؛ بولتون و پمپئو جنگ می‌خواهند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

موسس شورای ایرانیان آمریکا (نایاک) در گفتگو با یورونیوز فارسی می‌گوید اگر شرایط در درون دولت آمریکا تغییر نکند، روابط ایران و آمریکا به سمت خطرناکی می‌رود.

آگهی

تریتا پارسی می‌گوید بعید است پیشنهاد ایران برای مبادله زندانیان از سوی آمریکا چندان جدی گرفته شود.

موسس شورای ملی ایرانیان، بزرگترین جامعه ایرانیان آمریکا در گفتگو با یورونیوز فارسی معتقد است شرایط ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت خطرناکی است.

تریتا پارسی معتقد است ایران قبلا هم پیشنهاد مبادله زندانیان را به آمریکا داده بود و بعید است که واشنگتن چندان آنرا جدی بگیرد: «ایران چند ماه پیش چنین پیشنهادی را به آمریکا ارائه کرد اما در مقابل کاخ سفید تصمیم گرفت سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.»

این استاد دانشگاه جرج واشنگتن همچنین امید چندانی ندارد سیاست ایران برای دور کردن دونالد ترامپ از مشاورانش همچون جان بولتون و مایک پمپئو به نتیجه برسد: «کره شمالی هم تلاش کرد این استراتژی‌ را پیاده کند، اما پیونگ یانگ هم توفیقی به دست نیاورد. تحلیل من این است تا زمانی که جان بولتون و مایک پمپئو در دولت آمریکا هستند، مذاکره بین ایران و آمریکا هیچ شانسی ندارد. شاید بتوانند گفتگویی را آغاز کنند، اما این گفتگوها به نتیجه‌ای نمی‌رسد.»

پارسی که در مذاکرات هسته‌ای منتج به برجام روابط نزدیکی با دولت باراک اوباما و همچنین وزارت خارجه جان کری داشت، همچنین در خصوص استراتژی دولت آمریکا در قبال ایران می‌گوید: «در حال حاضر واشنگتن دو استراتژی در قبال ایران دارد. استراتژی اول چیزی است که خود دونالد ترامپ در سر دارد. ترامپ علاقه دارد با ایران مذاکره کند و فکر می‌کند با فشارهایی که به ایران وارد می‌کند می‌تواند ایران را وادار به کوتاه آمدن کند.»

بیشتر بخوانید:

آقای پارسی اما در مورد استراتژی دوم که به نظر او قوی‌تر از راهبرد ترامپ هم هست می‌گوید: «اما جان بولتون و مایک پمپئو نگاهشان با ایده ترامپ متفاوت است. این دو نظرشان بر این است که ادامه این فشارها به ایران به جنگ با تهران می‌انجامد. به خاطر داشته باشیم که جان بولتون ۲۰ سال است که در هر جایی که حضور داشته از ایده جنگ با ایران حمایت کرده است.»

رئيس سابق نایاک اما پیش‌بینی می‌کند راهبرد جان بولتون و پمپئو پیروز شود: «فکر می‌کنم متاسفانه آقای ترامپ متوجه نمی‌شود که با ادامه سیاست‌های جان بولتون کار بین ایران و آمریکا به جنگ می‌رسد. تحلیل من این است که اگر چیزی در درون دولت آمریکا تغییر نکند، روابط ایران و آمریکا به سمت بسیار خطرناکی در حال حرکت است.»

تریتا پارسی همچنین بر این باور است اگر برنی سندرز در انتخابات ۲۰۲۰ در مقابل ترامپ پیروز شود، سیاست خارجی خاورمیانه‌ای آمریکا تغییر می‌کند: «هرچند هنوز خیلی زود است که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کنیم اما دموکرات‌ها به صورت کلی و برنی سندرز به صورت مشخص‌تر به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه‌ای که دولت آمریکا با اسرائيل (به ویژه با دولت بنیامین نتانیاهو) و با عربستان (به ویژه با محمد بن سلمان) دارد به سود منافع ایالات متحده نیست و در صورتی که بتوانند ترامپ را شکست دهند، می‌توان انتظار داشت روابط آمریکا با کشورهای خاورمیانه تغییر کند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ: ایرانی‌ها دلشان می‌خواهد مذاکره کنند اما مغرور هستند

ترامپ: می‌دانم من را دوست دارید ولی هیچ چاره‌ای جز رای دادن به من ندارید

ترامپ: اوباما و برخی روسای جمهوری آمریکا دنبال تغییر رژیم در ایران بودند